5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Rodiče předškoláků se nemají čeho bát

Rodiče předškoláků se nemají čeho bát

Autor: Václav Mertin | Datum: 31.3.2006 | Vydání: 3/2006

Máme syna, kterému je nyní šest let. Rádi bychom, aby na podzim začal chodit do školy. Problém je v tom, že si nejsme jisti, že je zcela připraven. Na druhou stranu bychom neradi odkládali nástup na další rok, jelikož syn budemít sedm a půl roku, a to se nám zdá poměrně pozdě. Proto jsme se chtěli zeptat, zda neexistují předškolní programy, které mají za cíl řešit podobné situace. Předškolní kroužek ve školce, kam momentálně syn dochází, se námtotiž zdá zcela bez efektu. rodina Tzvetanovových

Má-li dítě uspět v prvním ročníku základní školy ke spokojenosti své i všech dospělých, musí mít paní učitelku, která je k úspěchu dovede. Velmi záleží i na všestranné pomoci rodičů. K dobrým výsledkům vede rovněž i skutečnost,že dítě je dostatečně tělesně vyspělé, zralé a dobře připravené na rozmanité požadavky školy. Neměli bychom však zapomínat, že smysl primárního vzdělávání spočívá v tom, že dítě se má naučit, co ještě neumí. Požadovat, aby doprvní třídy chodily děti, které už všechno znají a ovládají, je nesmysl. Učitel má žáky naučit a současně má i zákonnou povinnost individualizovat svůj přístup tak, aby přiměřeně vzdělával jak děti, které už v září čtou apíšou, tak i ty, které těžce zápolí s tužkou a o existenci písmenek snad nemají ani tušení nebo ty, které nevydrží v klidu a po deseti minutách je už zadaný úkol nebaví.

Neumíme efektivně ovlivnit tělesné předpoklady dítěte a zralost jeho nervového systému. Vše ostatní je víceméně v našich rukách. Velmi záleží na tom, jaké podněty v rodině a později v mateřské škole dostává dítě v šestiletech před zahájením školní docházky. S trochou nadsázky lze říci, že některé děti jsou při vstupu do první třídy z hlediska vzdělávání až o šest let opožděné oproti šťastnějším vrstevníkům. Předškolní výchově a vzdělávání vrodině je připisován obrovský význam. Rodiče jsou pokládáni za hlavní učitele předškolních dětí a za vzdělání svých dětí mají nedělitelnou odpovědnost. Pokud si rodiče udělají dostatečné množství času ke společným činnostem a krozvíjení dítěte, pak se až na nepatrné výjimky nemají čeho obávat. Dítě totiž ke svému rozvoji dokáže využít i docela obyčejné podněty každodenního života. Mám na mysli to, že s mámou nebo s tátou chodí nakupovat, společněvaří, perou, uklízejí, opravují kliku u dveří, řežou stromky, krmí zvířata... Když k tomu přidáme dostatečné společné hraní různých her, společné sledování televize, výlety, sportování, pravidelné předčítání, malování, skládáníze stavebnic, hojné povídání, pak lze očekávat, že dítě bude dobře připravené. Je jen třeba myslet na to, aby rodiče nepodlehli svým zálibám, preferencím, či omezením a dítě rozvíjeli ve všech směrech. Pro tuto formu přípravyna školu není nutné vyčleňovat žádnou speciální dobu, nejvhodnější je uskutečňovat ji v rámci běžného provozu. To, že se do předškolní přípravy intenzivně zapojí rodiče, má ještě jeden blahodárný efekt. Rodiče lépe porozumísvému dítěti - tím, že je učí, poznávají jeho přednosti i slabší stránky, mohou na ně lépe reagovat, osvojují si zároveň způsoby práce s dítětem, které se budou hodit v mnohem náročnější první třídě.

Pro rozvíjení dětí jsou důležité kognitivní rozvoj (myšlení, inteligence), řeč - správná výslovnost i bohatá slovní zásoba, hrubá i jemná motorika, speciálně grafomotorika, sociální dovednosti (mimo jiné dovednostspolupracovat). Zapomínat bychom neměli ani na tzv. pracovní zralost, tedy dovednost podřídit se pokynům učitelky, soustředit se na činnost a vydržet u ní přiměřenou dobu přesto, že tato činnost není pro dítě zcela atraktivní,vůli dokončit úkol. Mateřská škola má za úkol připravovat dítě na požadavky školy, takže je může dobře rozvíjet i v těch oblastech, které snad rodiče opomenou nebo dobře nezvládají. Výsledky tohoto způsobu přípravy nejsouefektní ani na první pohled viditelné. Když se dítě naučí básničku v angličtině, může ji okamžitě předvést babičce, zatímco když mu léta předčítáte, bezprostřední patrný efekt není žádný. Důkladná všeobecná příprava je však v předškolním věku výhodná také proto, že umožní dítěti zvládnout požadavky první třídy a současně mu dává obecnější dovednosti, které mu umožní lépe se vyrovnávat s různorodýmipožadavky i nečekanými situacemi, kterých školní život přináší dost a dost. Všeobecnou nespecializovanou přípravu pokládám v předškolních letech za nejlepší vklad do budoucnosti dítěte.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy