5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Škola za výlohou

Škola za výlohou

Autor: Markéta Klempířová | Datum: 4.12.2015 | Vydání: 10/2015

Filozofie domácí školy Za výlohou je pomyslně i skutečně výuka za výlohou, kam může kdokoli nahlédnout. Pojďme se tedy podívat dovnitř očima jedné ze zakladatelek tohoto nevšedního pedagogického projektu.

Škola za výlohou

Do třídy, která je prozatím součástí našeho bytu, vcházím kolem půl deváté. Ještě v noci jsem tiskla poslední materiály k dnešní výuce. Znáte to, když pracujete doma, žádné volno ve skutečnosti nemáte. Zvoní první žáček. Děti se scházejí mezi 8:30 až 9:00.

Děti vcházejí do připraveného prostředí, ve kterém si mohou obvykle vybrat z několika aktivit, kterým se do začátku vyučování budou věnovat. Hrajeme buď různé společenské vzdělávací hry, ale také píšeme, počítáme, čteme si, trénujeme v prostředích matematiky prof. Hejného, případně také pokračujeme na svém projektu. Učíme se pracovat tak, abychom se vzájemně nerušili. Někdo má hlad, tak také snídá. Druháci si vybírají matematické domino a stavby z krychlí podle plánů. Babetka určuje první hlásky ve slově, Jáchym modeluje písmenka a Sofka sestavuje samohláskové domino.

V malém kolektivu je učení intenzivní a zpětná vazba může přijít hned. Děti jsou v tomto počtu aktivní celé dopoledne. Můžete reagovat lépe na přání a podněty dětí, na jejich zájem a otázky. Únikové strategie získané na velké škole se tu neuplatní. Když třeba nepochopím zadání a nezeptám se, nebudu vědět, co mám dělat. Nebudu totiž ve skupině pěti dalších dětí, které dostaly stejné zadání, a nestačí tedy jen dělat něco jako ostatní. Já sám musím znát zadání velmi dobře, a když ne, musím se umět doptat. Pořád jsem to já, kdo pracuje. Součástí ranních aktivit je vlastní plánování učení. Děti se zatím seznamují se značkami pro jednotlivé dny či pro samotné typy úkolů, občas mají možnost si sestavit část rozvrhu podle sebe. Časem však bude zodpovědnost za konkrétní program vzdělávání stále více ležet na nich samotných. Nerozumíš úkolu? Zeptej se spolužáků!

Odložené odpovědi

Kolem deváté už opravdu začínáme. Výjimečně je to později – jako třeba dnes. Babetka totiž čeká doma na elektrikáře a Péťa šel na ortodoncii. Zahajujeme písničkou, jindy komunitním kruhem, někdy hádankou. V písničce je něco, co Sofku osloví: „Proč vyhodil Bůh Evu z ráje?“ Projeví-li zájem o odpověď i další děti, znění otázky zapisujeme na nástěnku (říkám tomu odložená odpověď) a věnujeme se pátrání po pravdě v následujících dnech, nebo když se to hodí. Děti to podněcuje k dalšímu ptaní a pátrání. Momentálně je to třeba otázka podoby buněk a barvy krve, kdy a hlavně proč vznikly peníze, proč se jmenujeme Češi, proč se říká senior a zároveň důchodce. Odpověď odkládáme jednak proto, že často není prostor odpovídat ihned, a pak také je lepší, když nositelem informací není učitel, ale různé zdroje, z kterých čerpají přímo děti, a to je potřeba trochu připravit.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 10/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy