5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Školní snídaně s knihou

Školní snídaně s knihou

Autor: Irena Poláková | Datum: 9.5.2014 | Vydání: 5/2014

Co přesvědčilo kolínské učitelky, aby zdarma a ve svém volném čase připravovaly program pro školní družinu? Kde berou paní učitelky z Rokycan odvahu, aby své žáky pozvaly do třídy o hodinu dříve, než je obvyklé, a navíc pro ně připravily snídani? – V tomto článku se zaměříme na to, jak jeden školní kroužek ovlivňuje život třídy, a v některých případech i celé školy.

Školní snídaně s knihou

Pátá základní škola v Kolíně má pověst školy, do níž chodí děti s nejrůznějšími poruchami učení a také ve větším počtu děti romské, které bydlí v okolí školy. Stále více si ale škola získává také renomé vzdělávací instituce, kde k dětem přistupují jako k bytostem s osobitými potřebami a nabízejí jim řadu rozvojových programů.

Učení nemám, ale knížky jsem si vzala

Čtenářský klub pro děti ze sociálně nepodnětného prostředí nebo s „čtenářským handicapem“ je jen jedním z nich. Co se po založení čtenářského klubu pro tyto děti stalo? Na škole zanedlouho vznikly další dva kluby a nejsou v nich žádná volná místa. Zájem o čtení totiž projevily i děti z „necílové skupiny“, a právě to vedlo učitelky – zároveň klubové vedoucí –, aby založily v družině kroužek Duhového čtení. Schází se příležitostně a tvoří jej volné uskupení čtenářů od 1. do 5. třídy, velmi rozdílné čtenářské úrovně. Postupně se všichni učí trávit čas tichým čtením knih dle svého výběru a předčítáním. Dalším dílem školní čtenářské skládačky jsou „třídní plachty“, na které si děti zapisují, jakou knihu si půjčily od svého spolužáka. Jejich vlastní knihy rozšiřují nabídku knih ze školních čtenářských klubů. Jak v praxi může vypadat zaujetí knihami, popisuje paní učitelka Eva Nováková: „Tento týden jsem řešila problém, kdy holčička neměla úkol a žádné pracovní sešity, ale měla v tašce tři knihy. Jednu, kterou dočetla, druhou, kterou bude číst, a třetí pro kamarádku, které slíbila, že jí knihu půjčí.“ Eva považuje historku spíše za úsměvnou a dodává, že „i když je to někdy velmi náročné, má smysl vést děti ke čtení. Díky čtenářskému klubu víme, že skupina dětí, která dosud nečetla, je dnes již v úzkém kontaktu s knížkami minimálně hodinu a půl týdně.“

Sixtová dobře peče

Ivana Sixtová působí jako zástupkyně pro první stupeň v rokycanské základní škole. Zkušenost s dětmi v klubu ji i její kolegyně přivedla na myšlenku šíření „klubových myšlenek“. Krom osvědčených čtenářských postupů, které nyní zařazují i do běžné výuky, vymyslely i něco víceméně riskantního – pozvaly děti ze školy na čtenářskou snídani. Z prvního setkání se stala pravidelná akce, na niž jsou vypisovány pořadníky. A zájem dětí neupadá, protože číst je baví, a navíc „Sixtová dobře peče“. A tak jde jednou za měsíc skupina deseti patnácti dětí dobrovolně do školy na nultou hodinu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy