5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > SPOLUŽÁCI S HANDICAPEM

SPOLUŽÁCI S HANDICAPEM

Autor: Lenka Vrbová | Datum: 9.5.2007 | Vydání: 5/2007

Pro koho je integrace handicapovaných ve třídě přínosem? Pro všechny zúčastněné. Přináším reportáž z jedné třídy, kde dokážou všichni ze zapojení handicapovaných proř tovat.

Rozdejte si prosím myšky,“ říká svým „dětem“ třídní učitelka Jitka Sachlová před osmou hodinou ráno, než zazvoní. Takový úkol by leckterého žáka nebo žákyni ve třetí třídě vyvedl z míry, ne však děti ze 3. C na 3. Základní škole Slaný. Ty mají navíc ve třídě interaktivní plátno s projektorem, notebook a tiskárnu. Jejich třída se totiž stala jednou z pěti škol, které jsou od září letošního školního roku součástí projektu, při němž testují výukový počítačový systém zvaný Multimice. Třída 3. C se ale nepodílí na takovém projektu náhodou, navštěvují ji dvě handicapované dívky - tělesně postižená Kristýnka a sluchově postižena Veronika. Právě jim interaktivní systém výuky pomáhá k snazšímu zařazení do výuky. „Týnka se může mnohem více zapojit, dřív nedosáhla ani na tabuli,“ chválí pomůcku asistentka pedagožky Jana Kodedová. Také pro Veroniku je díky programům Multimice učivo názornější.

K ČEMU SE MYŠKY HODÍ

Při matematice děti tahají pomocí myší do bublinek správná čísla, v češtině k obrázkům přiřazují vyjmenovaná slova, hodinu doplňují testy a kvízy, také spolu mohou závodit. Děti hned vidí, jak si vedly. Učitelka sama ovládá, které myšky budou aktivní, jestli všechny, nebo jestli někoho „vyvolá“. Takový systém učiva vyžaduje od vyučujícího dlouhodobější přípravu. „S počítači jsem nikdy moc nepracovala,“ usmívá se učitelka Sachlová. Aby uměla program dobře využít, navštěvovala přípravné kurzy. Program stále ještě není bez chyb, interaktivní tabule občas nereaguje, systém najíždí pomalu, paměť pro programy se rychle naplnila. Výhody při výuce handicapovaných i zdravých dětí ale stále převažují. „Myslím, že by takový systém mohl být v každé třídě, děti to opravdu baví,“ chválí Sachlová.

Poslední hodinu se celá třída domlouvá, jak se vystrojí na pondělní Den masek. Také nacvičují choreografii. „Kdo bude vozit Kristýnku?“ ptá se paní učitelka. Do vzduchu se vyřítí všechny dětské ruce.

Krutost dětí bývá častým argumentem proti integrování postižených dětí do běžných škol. Dospělí vidí, jak jejich děti dokážou být nelítostné ke svým odlišným spolužákům, kteří ráčkují, mají zrzavé vlasy nebo jsou obézní. Žádné výzkumy to zatím jako pravidlo nepotvrdily, děti jsou v tomto případě zřejmě schopné rozlišit vážnost situace. Buďto pomáhají, nebo mohou časem zlhostejnět. „Hodně záleží na učiteli, jak se k integrovanému chová a jak se chová k ostatním dětem. Také jak jim vysvětlí, co takový žák potřebuje a jak mu mohou pomoci. Protože někdy to negativní chování vyplývá i z bezradnosti - děti neví, jak se k tomu postavit,“ říká Iva Uzlová ze Střediska podpory integrace občanského sdružení Rytmus. Dodává: „Proto je důležité, aby učitel a asistent dokázali nabídnout nějaké modely, jak se sblížit, jak spolupracovat, jak se kamarádit. Ale malým dětem to jde většinou přirozeně a bezprostředně.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy