5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Stále živé téma: vysvědčení!

Stále živé téma: vysvědčení!

Autor: Jan Voda | Datum: 6.6.2014 | Vydání: 6/2014

Jsem si vědom, že psát v červnu o vysvědčení je tak trochu klišé. Nicméně nikdo nemůže popřít, že téma je aktuální. Mám rád tento těsně předprázdninový čas, kdy už je všechno učivo doprobráno, tiskárna „vyplázla“ poslední formulář s vodotiskem, dny ve škole mají zvláštní rozvolněný režim – drhnou se lavice a ve třídě není kam šlápnout pro hromady odevzdaných učebnic; žactvo je natěšeno na dvouměsíční robinzonádu a paní učitelky se usmívají, neboť veškerý stres školního roku odplouvá na prázdninové vlně. A všichni čekají na vysvědčení. Letos se vydává už v pátek 27. června.

Stále živé téma: vysvědčení!

Vysvědčení bilancuje školní výsledky dítěte, podává informaci o tom, jak se mu podařilo splnit stanovené vzdělávací cíle. Nevychází tedy jen z posledních písemek, ale zachycuje dlouhodobý pokrok dítěte a shrnuje celý průběh pololetí. Cílevědomí žáci pracovali na svém prospěchu průběžně, jiní se snaží na poslední chvíli „nechat se ještě vyzkoušet“ nebo „přinést referát“ a „zlepšit si průměr“ – mnohdy už je to jenom sázka na náhodu.

Není známka jako známka

Známky v žákovské knížce se všelijak váží, dvě pětiminutovky mají platnost jednoho velkého zkoušení, malých jedniček „za aktivitu“ musí být pět, aby z nich byla opravdová. Navzdory pětistupňové klasifikační škále existují ještě varianty známek podtržených, s minusem, přechodových (1/2), za úpravu atd. To všechno je šarivari, které se má předestilovat do jediné výsledné číslice, resp. slova.

Stává se, že učitelky drží žáky do poslední chvíle „v šachu“ – zkoušejí až do konference, udržují žáky v pohotovosti a napětí. Musím namítnout, že hodnocení má mimo jiné funkci zpětné vazby a žákovi by mělo poskytovat informaci, jak na tom s učením je, a nikoli sloužit jako nástroj v rukách učitele, který žáka paralyzuje a uvádí do nejistoty.

Jinou tradiční skutečností ve školství jsou oční vady. Na sklonku pololetí učitelka zvláštním způsobem mhouří oči (jedno nebo i obě), a není to způsobeno červnovým slunečním jasem. Při té příležitosti se paní učitelky rozvzpomínají, zda již nemhouřily v pololetí a nebo v jiném předmětu.

Hodnocení na vysvědčení má pravidla

Jest psáno v §14 vyhlášky o základním vzdělávání: „Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu.“ Kromě toho je dále uvedeno: Žáci jsou hodnoceni tak, „aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu (…) ke svým vzdělávacím a osobnostním předpokladům a věku. Klasifikace zahrnuje ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.“ To vše uvádím jen pro pořádek, aby bylo zřejmé, že hodnocení není založeno na vodě…

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy