5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Starou Prahou s žáky i rodiči

Starou Prahou s žáky i rodiči

Autor: Hana Růžičková | Datum: 4.12.2015 | Vydání: 10/2015

Fungující spolupráce školy s rodinou je nesmírně důležitým faktorem. Zvláště v dnešní hektické a individualistické době. Inspirující příklad z vlastní praxe nabízí zkušená pedagožka Hana Růžičková.

Starou Prahou s žáky i rodiči

Jsem učitelkou dějepisu a výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy v Praze-Kunraticích. V loňském roce jsme dostali od vedení školy za úkol prostudovat kapitoly z tzv. Duhové knihy. Konkrétně šlo o dokument Kompetentní učitel 21. století (Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA). Z kapitoly Výchovné a vzdělávací strategie jsme si měli vybrat jednu oblast, v níž bychom se chtěli profesně zlepšit, která pro nás bude výzvou. Mé rozhodnutí bylo jasné – spolupráce s rodiči. To bude výzva.

Od počátku jsem si uvědomovala, že nemohu rodičům přikazovat, aby se zapojili do školních projektů. Rozhodla jsem se proto vytvořit příležitost, aby rodiče mohli dětem pomoci s úkolem a zároveň, pokud budou chtít, měli možnost společně zažít procházku do historie.

Po stopách Karla IV.

Vytvořila jsem projekt Po stopách Karla IV. a husitů, který navazoval na učivo sedmého ročníku. Úkolem bylo navštívit jednu z pražských památek spojenou právě s touto dobou. Praha je plná krásných památek a mí žáci je mají přímo na dosah ruky. Přesto mnozí z nich většinu památek z nabídky nikdy nenavštívili. Úkol jsem spojila s fotografickou soutěží, ve které měli žáci vytvořit co nejoriginálnější fotku, kde bude vidět jak žák, tak památka.

Vytvořila jsem dopis pro rodiče, ve kterém jsem jim vysvětlila svůj záměr a přišla s prosbou, zdali by se do projektu zapojili. Zpět se mi do rukou vrátila návratka s tím, jakým způsobem se který rodič zapojí, či nezapojí a jakou památku si společně vybrali.

Jako první probíhala domácí příprava. Žáci si měli zjistit informace o památce. Pak mohli vyrazit. Průvodcem jim byl pracovní list, kde byly nejen otázky informační, ale i názorové. K pracovním listům žáci dostali kritéria pro jeho vypracování. To proto, aby se vyjadřovali ve větách a věty promýšleli. U názorových otázek dostali prostor pro vyjádření i rodiče. Vždy jsem zdůraznila, že to není povinné, že můžou odpovědět, jen pokud mají chuť. Přišlo mi zajímavé, když na stejnou otázku, jako např. co se mi na památce líbí, budou odpovídat obě generace a pak si mohou porovnat, co se líbí teenagerům a co naopak jejich rodičům. Nakonec se měl žák u památky vyfotit a úkol byl splněn.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 10/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy