5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY ZÁKLADEM VYSOKOŠKOLSKÉHO ÚSPĚCHU?

STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY ZÁKLADEM VYSOKOŠKOLSKÉHO ÚSPĚCHU?

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 9.5.2007 | Vydání: 5/2007

I když se počty vysokoškoláků postupně zvyšují, má dnes diplom jen každý osmý Čech. Dvakrát méně než ve třiceti nejvyspělejších státech světa. Jak toto procento zvýšit a zároveň vybrat ty nejvhodnější uchazeče? Jsou správným kritériem výběru testy obecných studijních předpokladů?

Jednu z variant přijetí ke studiu na vysoké škole představuje model přijmout všechny uchazeče, kteří ukončili střední školu s nadprůměrnými výsledky, a nechat v prvním roce či dvou působit „přirozený výběr“. Podle profesora Smékala z brněnské Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity (FSS MU) tento model funguje v řadě zemí Evropské unie. „Až čtyři pětiny přijatých se v průběhu studia vyřadí, takže promují ti, kteří jsou kvalitně připraveni pro efektivní zvládání úkolů profese, do níž nastupují,“ říká. S ohledem na prostorovou i lidskou kapacitu mnohých našich fakult je v tuzemsku tato možnost spíše teoretická. Institut přijímacích zkoušek hned tak nevymizí, v praxi však mívá různou podobu.

Sociologické poznatky dlouhodobě potvrzují, že v Česku studují na vysokých školách především děti rodičů s vysokoškolským vzděláním. Tento fakt je interpretován tak, že v rodině je vysoce ceněna hodnota vzdělání a rodiče k ní děti odmala směrují. Jsou zároveň více ochotni (a schopni) se s dětmi učit či zaplatit doučování. Už na konci základní školy volí častěji vzdělávací strategii, která nahrává budoucímu vysokoškolskému studiu. V rodinách s nižším vzděláním naopak nebývá dosažení vysokoškolského diplomu považováno za tak žádoucí, potomci nejsou tolik motivováni a bývají voleny vzdělávací strategie, které mohou tyto středoškoláky stavět v momentě maturity do obtížnější pozice, například ve srovnání s absolventy prestižních gymnázií. Přesto není pochyb, že i mezi nimi je mnoho talentovaných, intelektově zdatných a studijně orientovaných osob.

Chce-li vysoká škola lovit i v těchto vodách, zdá se logické, že své přijímací zkoušky postaví jinak než na faktických oborových znalostech nejvyšší středoškolské úrovně. V této souvislosti se nabízejí testy obecných studijních předpokladů, které podle Bohumila Kartouse ze společnosti Scio mohou ve svých výsledcích částečně „odstínit“ rozdíly v konkrétních školských znalostech jednotlivých studentů, protože jsou postaveny na zjišťování jejich širšího kognitivního (rozumového) potenciálu.

STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY ROVNÁ SE INTELIGENCE?

V současnosti se při přijímacích zkouškách na VŠ šíře využívají testy obecných studijních předpokladů pocházející ze dvou autorských dílen. První je soukromá společnost Scio, která připravuje Národní srovnávací zkoušky, Masarykova univerzita v Brně pak vytváří vlastní testovací baterii. V čem se oba modely shodují, čím se liší a co vlastně testují?

„Naše testy obecných studijních předpokladů vycházejí z amerického modelu používaného organizací Education Testing Service, jež zajišťuje testování uchazečů o studium na univerzitách v USA,“ říká tiskový mluvčí Scio Bohumil Kartous. Testy jsou rozděleny do tří částí - verbální, analytické a kvantitativní. Vladimír Smékal stál před téměř deseti lety u zrodu baterie osmi dílčích testů pro MU, které identifikují různé myšlenkové funkce nutné pro úspěšné studium a profesní zdatnost. „Testy dobře diferencují mezi studijně a akademicky zdatnými uchazeči a těmi, kteří by potřebovali trénink svých studijních dovedností,“ konstatuje.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy