5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Tam za kopcem je Sarajevo

Tam za kopcem je Sarajevo

Autor: Miroslav Pecha | Datum: 16.10.2006 | Vydání: 8/2006

Grbavica. Rakousko / Bosna a Hercegovina / Německo / Chorvatsko 2006, 95 minut, od 15 let. Scénář a režie: Jasmila Žbanićová. Hrají: Mirjana Karanovićová, Luna Mijovićová aj.

Grbavica je městskou čtvrtí v jižní části Sarajeva, kterou během balkánského konfliktu okupovala srbsko - černohorská armáda. A Grbavica je také název debutového snímku jednatřicetileté bosenské režisérky Jasmily Žbanićové, oceněného mimo jiné na letošním Berlinale. Souvislost mezi filmem a zmíněnou lokalitou není samozřejmě náhodná: většina příběhu, odehrávajícího se v současnosti, je situována právě sem, mezi nevzhledné, válkou poničené paneláky a sleduje pohnuté osudy několika jejích obyvatel, nicméně určující je nakonec především historické povědomí o tom, co se tu odehrálo v letech devadesátých. Grbavica je v Bosně a Hercegovině synonymem lidského utrpení, zvěrstev páchaných na bezbranných civilistech - a z těchto přímo nevyřčených a nezobrazených, ale tušených „stínů“ je celé filmové vyprávění vydatně živeno. Ať už jde o odkryté i zatím neodkryté masové hroby, ke kterým se stáčí hovor mezi hypotetickými milenci, absence Sářina otce, nacionalistické výlevy ve škole anebo dlouho neobjasněné psychické potíže hlavní hrdinky Esmy včetně jejích účasti v terapeutické skupině složené ze samých žen.

Esma je svobodná matka, která se protlouká životem se svou dvanáctiletou dcerou Sárou. Podobně jako mnozí jiní Sarajevané trpí ekonomickým nedostatkem. Jednoho dne naplánuje škola pro své žáky výlet. Pokud na něj chce Sára jet s ostatními, musí Esma buď sehnat do určené lhůty 200 eur, anebo doložit, že Sářin otec byl válečný hrdina. (Ve skutečnosti to byl bosenskosrbský voják, který Esmu znásilnil.) Zaplatit přitom znamená stát se terčem posměchu spolužáků. Nacionalismus ve filmu bují hlavně mezi pubertální mládeží - nenávist mezi „námi“ a „jimi“ (přičemž mezi ty druhé patří i vlastní otec) je i není absurdní. Děti jako Sára jsou obětí války a na druhou stranu současně jejími plody i mementy. Zpočátku se celá záležitost nejeví jako problém: Sára totiž žije v domnění, že její otec byl statečný šahíd (mučedník - pozn. red.), padnuvší za vlast, jenomže věci se začnou komplikovat a kostlivci poskládaní ve skříni musí dříve nebo později vpadnout na scénu. Kvitujme s povděkem, že se tak děje bez zbytečného patosu.

První vrstvu příběhu tvoří generační rozmíšky mezi Sárou a Esmou, první citová vzplanutí a každodenní realita poválečného Sarajeva - včetně klišovitě podaných „mafiánských“ praktik podnikatelského podsvětí. Tato vrstva se pak střetává (i když nenásilně) s tím, co bylo, s nočními můrami, s tajemnými zámlkami příběhu, s tím, co realita stále víc přiživuje, až nakonec v závěru dochází k dramatické katarzi. Střepy příběhu jsou slepeny, zámlky odstraněny, mozaika se stává úplnou.

Grbavica je syrový, a přitom nebombastický komorní film s minimem postav, nápaditý vizuálně i myšlenkově, založený na postupně odkrývaném tajemství a doprovázený tradiční balkánskou folklórní hudbou. Film, který českým divákům (hlavně těm mladším) snad připomene, že Sarajevo je vlastně jenom za kopcem.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy