5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Tvor zvaný inspektor

Tvor zvaný inspektor

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 8.10.2015 | Vydání: 8/2015

Klasik praví: „Ačkoli život na ústavě vzdělávacím je velmi rušný, těžko vypsat zmatek, jenž zavládne, má-li školu navštíviti inspekční orgán, tak řečený špekmistr, špehůn, zpyták, pozorovák nebo Boží oko.“ Oblíbenost školního inspektora zvláště u učitelské obce se pohybuje někde mezi revizorem a exekutorem. Jaká jsou specifika tohoto povolání? Ptali jsme se šéfa Pražského inspektorátu České školní inspekce Martina Procházky.

Tvor zvaný inspektor

Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři a inspektoři… Znáte toto učitelské pořekadlo?

Myslím, že jsem ho už někdy slyšel.

A platí? Zaznamenáváte na jaře zvýšenou inspekční aktivitu?

Rozhodně ne. Intenzita inspekční aktivity je během školního roku stále stejná. Tedy kromě začátku školního roku, kdy se škola teprve rozbíhá, a samotného konce školního roku. V tomto čase běžnou hodnotící inspekci do plánu samozřejmě nezařazujeme.

Co dělají inspektoři o prázdninách?

Kontrolují a hodnotí školy a zařízení, jež nemají přerušený provoz – mateřské školy, domovy dětí a mládeže či třeba výchovné ústavy. O prázdninách také inspektoři procházejí řadou školení a kurzů.

Čili inspektoři nemají prázdniny jako učitelé.

Inspektoři opravdu nemají prázdniny.

To si někteří pedagogové rádi přečtou. Co si budeme povídat: lékaře, číšníka či zedníka vítáme, inspektora nikoli. Jaké je to pracovat v permanentně nepřátelské či řekněme vypjaté atmosféře?

Vypjatá atmosféra se někdy může projevit na začátku inspekce. V průběhu a na konci nějaké strojené chování, či dokonce nepřátelství mizí. Školám poskytujeme především externí hodnocení a sledujeme vlastně společný cíl – zvyšování kvality vzdělávání. Když o tom přesvědčíme ředitele školy, může v nás vidět i partnera.

Práci zedníka kontroluje stavbyvedoucí, ale že by chodila inspekce a hodinu se koukala, jak nahazuje, to zvykem není. Proč nenechat kontrolu učitele jen na řediteli?

Na hospitace často chodíme s vedením školy. Hodnotíme totiž školu jako celek, tedy hlavně výsledek práce ředitele školy, nehodnotíme konkrétního učitele.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy