5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Týden pro inkluzi

Týden pro inkluzi

Autor: Michaela Němcová | Datum: 9.10.2013 | Vydání: 8/2013

Akci pořádá o. s.Rytmus a o. p. s. Člověk v tísni od 4. do 10. listopadu 2013. Přihlaste se k myšlenkám a hodnotám inkluze a připojte se vlastní aktivitou nebo programem zaměřeným na zapojování žáků se znevýhodněním do škol hlavního vzdělávacího proudu.

Týden pro inkluzi

Inkluzivní postoj znamená především postoj přijímající jinakost jako součást světa a společnosti. Vyjadřujeme jím akceptování bez předsudků, a to se týká nejen dětí s postižením, ale také dětí, které pocházejí ze znevýhodněného sociálního prostředí nebo mají jinou barvu pleti. Čím jsou znevýhodněné? – Tím, že potřebují v některých oblastech naši podporu – dočasnou, nebo i celoživotní. „Naši“ – tím je míněna nejen podpora rodiny, ale také podpora pedagogických pracovníků, přátel, spolužáků, společnosti. O tom, co vlastně takovéto lakonické věty znamenají, máme právě v Týdnu pro inkluzi možnost přemýšlet. Zapojit se mohou školy mateřské, základní i střední.

Učme se spolu komunikovat

Děti hlavního vzdělávacího proudu jsou většinou ochuzené o zkušenost komunikace s někým, kdo mluví jinak, hýbe se jinak nebo jinak vypadá. Řada aktivit tedy jistě bude směřovat ke komunikaci mezi dětmi běžné školy a dětmi ze speciálního prostředí. Chtěli bychom, aby se děti obohatily poznatkem, že pod povrchem toho takzvaného znevýhodnění se skrývá jedinečnost každé lidské bytosti, její osobitost, která nám může být příjemná, sympatická, můžeme z ní být unešení, anebo naopak se nám nelíbí, nerozumíme jí, je nám nepříjemná – přesto základem humánní společnosti by měla být schopnost kultivované komunikace a jednání bez předsudků. Děti se respektu k jinému jedinci naučí jedině tím, že s ním budou v kontaktu, budou ho znát, budou si s ním hrát, společně se učit.

Děti ze speciálního vzdělávacího prostředí naopak neznají svět vrstevníků z běžné školy – většinou se velmi ojediněle dostávají do situací, kde mohou zažít přirozené vazby s vrstevnickou skupinou, nemají kamarády bez postižení, nezažívají radosti i strasti přirozeného prostředí a neumějí se v něm pohybovat. Pokud se rozhodneme takové dítě přijmout bez výhrad tak jako ostatní, protože tady bydlí, žije, prostě tu je, pokud začneme přemýšlet, kdo a jak by mohl pomoci s tím, co je obtížné, často zjistíme, že míra podpory není tak složitá, jak to vypadá. A můžeme také zjistit, že zrovna děti, spolužáci, vrstevníci, mají ty nejskvělejší podporující nápady.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy