5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Připravujeme nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Tygr, nebo helikoptéra?

Tygr, nebo helikoptéra?

Autor: Veronika Zavřelová | Datum: 5.9.2017 | Vydání: 7/2017

Každou rodinu provázejí specifické výchovné a komunikační vzorce. Reflektují vlastní hodnoty, kulturní a geografické prostředí, ale také stereotypy a módní trendy ve společnosti. Způsoby komunikace nezůstávají jen za dveřmi domácností, ale mají i velký vliv na dynamiku vztahů rodič–dítě–učitel.

Tygr, nebo helikoptéra?

Pozice dítěte v rodině i ve škole zaznamenala za posledních sto let nespočet přemetů. V následující typologii rodičů, a potažmo i učitelů, se možná sami poznáte, případně se necháte inspirovat jinými pohledy.

Šelmy a vladaři

Autoritativní typy jedinců se najdou v popisu „tygří matky“. Charakteristika vychází z výchovných metod typických pro Čínu a mnohé státy jihovýchodní Asie, najdeme je však ve všech kulturách napříč kontinenty.

Rodiče jsou přísní, vyžadují poslušnost, disciplínu, nejlepší výkon bez ohledu na to, jestli jde o akademické výsledky, hru na hudební nástroje, či sportovní výkon. Oceňují jasně daný řád, usilovné studium, trénink, soutěživost. Netolerují chyby, selhání, výmluvy, lenost. Takový rodič nebude omlouvat momentální nezdar dítěte, bude požadovat usilovnější práci, popř. hledat jiné možnosti zlepšení – učitele na doučování, víkendové kurzy, přípravné testy. Pro dosažení svých záměrů se nezdráhají manipulovat s druhými a jednat z pozice silnějšího.

Buldozery a helikoptéry

Pojem „rodič-helikoptéra“ zavedl do odborné terminologie dr. Haim Ginott v roce 1969, když při výzkumných rozhovorech zaznamenal respondenty staršího školního věku používat spojení „rodiče kolem mě létají jako helikoptéra“.

Označení metaforicky popisuje hyperprotektivní, příliš kontrolující a zasahující rodiče – a také mnohdy příliš vystrašené. V mladším věku dítěte to může být neustálý dohled na vybraném hřišti s měkkým povrchem a bezpečnými průlezkami. Ve školním věku třeba aktivní účast na vypracovávání domácích úkolů místo toho, aby je dítě udělalo samo i za cenu toho, že výsledek nebude úplně dle rodičovské představy. Při tripartitních setkáních má rodič tendenci odpovídat za dítě a zasahovat do vztahu učitel–žák (omlouvání výkonu, vyjednávání o výsledných známkách apod.).

Ačkoliv tyto postupy mohou rodičům alespoň na chvíli poskytnout iluzi vysoké angažovanosti v životě dítěte, pozdějším úskalím tohoto vzorce se stává nesamostatnost, ustrašenost a neschopnost aktivního přístupu k nepředvídaným problémům na straně potomka.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Kores Rozumíme penězům Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy