5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > UČITEL? PŮSOBÍ VÍC SVÝM PŘÍKLADEM NEŽ TÍM, CO UČÍ - Jan Sokol

UČITEL? PŮSOBÍ VÍC SVÝM PŘÍKLADEM NEŽ TÍM, CO UČÍ - Jan Sokol

Autor: Jaroslav Faltýn | Datum: 13.2.2008 | Vydání: 2/2008

- Kdykoli jde učitel do třídy, měl by nejen vědět, co bude učit, ale hlavně proč to chce své žáky naučit, proč právě tohle a proč právě takhle. Nestačí argumentace, že je to v osnovách.
- Představit skutečného hrdinu je obtížné, výchova se ale bez kladných vzorů neobejde.

Lze stručně říci, jaká má být role učitele v životě dítěte?

Celé školství stojí a padá s učiteli. Ve všech třech základních úkolech školy jsou na prvním místě. Mají dětem pomáhat 1. stávat se dospělými lidmi, schopnými svobodně a odpovědně jednat (personalizace); 2. stávat se členy společnosti (socializace), učitel je pro děti vzorem, prototypem dospělého člověka mimo vlastní rodinu; 3. něco se naučit. V průběhu školního vzdělávání nejdřív převládá ten první, pak druhý a řekněme od 12-14 let spíš ten třetí. Ale vždycky jsou přítomné všechny tři.

A role školy?

Škola je rámec pro činnost učitelů a nemůže být lepší než její učitelé; může ale být o mnoho horší. Je to lidský svět v malém a i poměry ve škole si děti odnášejí jako vzor toho, jak to mezi dospělými chodí. Škola - to jest především ředitel - si má učitele pečlivě vybírat a potom všestranně podporovat. Učitelství je těžké povolání a učitelé potřebují i lidskou podporu, povzbuzení. Jinak brzy „vyhoří“ a buď jdou jinam, nebo si opatří hroší kůži, neprůstřelnou masku pedanta, a potom běda dětem.

Jaké hlavní důvody, mimo své osobní, by měl člověk mít pro to, aby se stal učitelem?

Učitelství je skutečné „povolání“ a člověk pro ně musí mít určité vlohy. Učení by ho mělo těšit, měl by mít děti rád a mělo by mu mezi nimi být dobře. Není nic smutnějšího než otrávený učitel či učitelka. Ve vyšších ročnících záleží i na tom, zda vyučujícího jeho předmět zajímá a baví. Malé děti potřebují jasné a jednoznačné věci, postupem času se jim ale má dát najevo, že různá fakta a události jsou ve skutečnosti složitější, že ani učitel všechno neví a o něčem třeba pochybuje. Těm nejmladším tím ze začátku nesmíme plést hlavu.

Ovlivnila vás osobnost některého vašeho vyučujícího? Jak důležitý je pro formování osobnosti žáka osobní příklad?

Ovšem, a bylo jich víc, na které dodnes vděčně vzpomínám. Je zajímavé, že první paní učitelku měl skoro každý rád. Ale i později - dokonce i na vysoké škole - platí, že učitel působí víc svým příkladem než tím, co učí a naučí. Proto se na vysoké škole musí nejen učit, ale také zkoumat, přemýšlet, bádat, a to společně se studenty, aby se tomu naučili.

Co současná výchova a vzdělávání nejvíce postrádá?

Zdá se mi, že školství - a nejen u nás -chybí zájem, chuť, nadšení. Děti se jistě mají mnoho naučit, ale ještě důležitější je budit jejich zájem a zvědavost. Přicházejí do školy s přirozenou dětskou zvědavostí a je smutné, že ji z nich škola často „vytluče“. Dává jim až příliš často najevo, že zájem a zvědavost do školy nepatří - ale co z toho potom zbude? Zájem je mnohem důležitější než „nalité“ vědomosti, které se po zkoušce rychle zapomenou (trefně to vystihuje Cimrmanova „zabudka“).

Reforma nejde bez učitelů

Je nyní v ČR vhodný čas pro reformu vzdělávání?

S reformami se musí opatrně. Reforma si předně nesmí představovat, že něčeho dosáhne bez učitelů. Je na místě tam, kde víme, čím (dobré) učitele dovedeme podpořit, posílit jejich chuť učit a probouzet zájem žáků. Může mít úspěch, jen když jí (dobří) učitelé rozumějí a vnímají ji jako podporu. To neznamená, že si ji všichni přejí: ti méně dobří se každé změně brání a někdy jim v tom bohužel pomáhají i odbory a „veřejné mínění“. Jenže současné společnosti se hodně mění, a tak se musí měnit i školy a učení.

Rozhovor vznikl v rámci portálu www.rvp.vz podpořeného z Evropských sociálních fondů

Celý rozhvor naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 2/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy