5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Václav Klaus: Nevěřím v přínos státních maturit

Václav Klaus: Nevěřím v přínos státních maturit

Autor: Ondřej Šteffl, Bohumil Kartous | Datum: 13.10.2006 | Vydání: 8/2006

Nepravidelný Učitelský zpravodaj společnosti Scio otiskl 1. září historicky první rozhovor s prezidentem ČR Václavem Klausem na téma školství a vzdělávání. Se svolením autorů přetiskujeme následující ukázku:

Mění se vztahy uvnitř společnosti, mění se priority, které společnost sdílí s jedinci, mění se a stále narůstá objem informací, které by každý člen společnosti měl umět uchopit a používat. To přímo volá po změnách v oblasti školství…

To je strašně široká otázka, omezím se na dvě poznámky. Jako konzervativní člověk si nemyslím, že dochází k až tak radikálním změnám. Já je nevidím. Ve společnosti je daleko více kontinuity, než bývá předpokládáno. Je určitou samolibou pýchou přítomnosti, když se snaží tvrdit, že je úplně odlišná. Není. Dochází k evolučnímu procesu, žádná revoluce v těchto věcech nenastala.

Změnou určitě není zvýšený objem informací. Tvrdit to je jedním z nejsmutnějších nepochopení naší doby. Navíc, v podstatě vůbec nejde o objem informací. Jde jen a jedině o práci s informacemi. Jde o koncepty, vzorce, myšlenková schémata, teorie, do nichž jednotlivé informace zapadají (nebo nezapadají). Informace an sich neexistují. Každou „informaci“ – chtě nechtě – nějak čteme. A to, jak ji čteme, z informace samotné vůbec neplyne.

Školská reforma obsahuje dva základní prvky: 1. Školy mají značnou volnost při vytváření svých školních vzdělávacích programů. 2. Velký důraz je kladen na rozvoj tzv. klíčových kompetencí (...). Myslíte si, že jsou tyto záměry nastaveny správně?

Pro mne jsou toto všechno divná, cizí, nesrozumitelná a zbytečně ambiciózní slova. Je to ptydepe jisté uzavřené skupiny lidí, kterým my ostatní nerozumíme. Jsou to jistě slova z kandidátské práce vědeckého pracovníka jakéhosi „Ústavu školství“ při ministerstvu školství v éře tuhého socialismu. Já jim nerozumím a nejsem schopen je komentovat. Bavme se o podstatě věci.

O nezbytných reformních krocích ve školství (mimo jiné) jste mluvil i těsně před volbami v rozhovoru pro MF Dnes. Těmito kroky jste ale podle všeho nemyslel reformu kurikulární, nýbrž reformu v oblasti financování. Mohl byste to blíže upřesnit?

V citovaném rozhovoru jsem měl na mysli výlučně vysoké školství. Koncepční návrhy změn pro základní a střední školy nemám a ani se je nesnažím mít. Absolvování základní a střední školy nicméně považuji za „veřejný statek“ (snad je tento termín používaný ekonomy srozumitelný), čili nemám námitky, že je základní a střední školství financováno z veřejných zdrojů, tedy z peněz daňových poplatníků. Říkám-li to, určitě nejsem žádným libertariánem a různé – se mnou spřátelené – kruhy v USA by se mnou určitě nesouhlasily. Vysoké školství naopak nepovažuji za „statek veřejný“. Je to klasický „soukromý statek“. Proto mi opravdu nejde o „kurikulární“ reformu (slovo „kurikulární“ jsem ale ještě nikdy neslyšel, a proto ani nepoužil), ale o reformu financování školství. Sem patří celá debata o školném.

Školský zákon také nově zavádí státní maturitu. Jak se však její termín blíží, jak se střední školy seznamují s jejím obsahem a také s tím, jaké chyby se objevily v Maturitě nanečisto, nechuť ke státní maturitě roste. Nepochybně na to má vliv i skutečnost, že z velké části má být shodná pro všechny maturanty od gymnázií až po střední odborná učiliště. Jaký je váš názor?

Nevěřím v přínos státních maturit. Spíše bych hlídal elementární kvalitu škol, čímž říkám ne centrálnímu „hlídání“ kvality studentů. Vysoké školy a následně hlavně pak trh práce kvalitu každého maturanta prověří více než dostatečně. Absolvování té či oné školy již dnes – bohudík – není nárokem na zaměstnání. A to je strašně dobře.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy