5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Věda a humor, Homér a Kollár

Věda a humor, Homér a Kollár

Autor: Nina Rutová | Datum: 7.3.2014 | Vydání: 3/2014

Rozhovor o tom, co se nás týká

Věda a humor, Homér a Kollár

Co se ti vybaví, když se řekne škola?

Nemám rád žánr vzpomínání na dětství.

Já tě do něj nenutím. Co se ti vybaví ve vztahu k současnosti?

To je asi tak, jako když jsem se kdysi hlásil na studia klasické filologie a oni se mě tam ptali, proč chci studovat antiku, a já jsem na to vlastně neměl příliš chytrou odpověď. Protože ta pravá odpověď by byla: ,A proč se ptáte? – Co jiného bych měl chtít studovat než antiku? – To je přece to nejpodstatnější, co by člověk měl chtít studovat.‘ Proto, když se ptáš, co pro mne znamená škola, nemám na to chytrou odpověď. Protože to je přece ten základní prostor, ve kterém se pohybuji. – Co jiného než škola? Ze života studentského jsem přešel do života učitelského, a když zrovna neučím, tak se učím. Když cokoliv čtu, nebo když jedu do ciziny, tak to znamená mnoho výpisků předtím a potom. Snažím se zdokonalovat si znalosti o různých zemích, kulturách, načítat autory světové i české literatury, které jsem ještě nečetl… učím se, tedy jsem.

Přednášel jsi na různých školách u nás i ve světě, máš možnost srovnávat. Jak bys charakterizoval Fakultu humanitních studií?

Fakulta humanitních studií (FHS) je poměrně mimořádný prostor díky atmosféře jakéhosi přátelství a spřízněnosti volbou, která tam panuje – kromě toho, že se normálně učí a bádá. Je to prvotně díky tomu, že školu založili po revoluci Jan Sokol a Zdeněk Pinc v podstatě jako navázání na étos bytových seminářů Jana Patočky. Přestože už Jan Sokol dávno není děkanem, stále se tam udržuje jádro učitelů a studentů či bývalých studentů, kteří mají pro ten zvláštní étos smysl a nesou ho dál.

Jak se ten étos a kritické myšlení projevuje dnes?

Kromě běžných vědeckých výsledků – badatelských knih a konferencí – i kromě dosti nadstandardního působení mnoha učitelů i studentů ve veřejném životě a v občanských aktivitách, zvláště těch lidsko-právních, nejnověji třeba velkolepou mystifikací skupiny našich studentů, kteří založili celý nový vědní obor, který se nazývá sociosofie. Vypracovali přesnou metodologii a propracované pojmosloví hned několika sociosofických škol a disciplín, a 20. února měli vernisáž kolektivní monografie s názvem Polylog – Za obzorem postmoderního relativismu. Celé je to samozřejmě od začátku zcela vymyšlené. Řekne se – studentská legrace! Ale ona je to velmi kvalifikovaná a promyšlená parodie na blábol, který se vyskytuje v různých oborech humanitních věd, a zároveň parodie na vyrábění publikací kvůli grantu. Kniha má být výstupem ze zcela smyšleného grantu – Interdisciplinarita a transdiskurzivita sociosofistického vědění –, který udělila smyšlená grantová agentura ,Institutu pro zkoumání hmotné a duchovní soudobosti‘. Kniha má všechny náležitosti vědeckých publikací, které je možné zapisovat do slavného – což míním ironicky – Registru vědeckých výsledků. Jen ten obsah je vědomě patafyzický. Myslím si, že je to víc než studentská legrace. Je to způsob, jakým akademická komunita prokazuje svoji životnost, odolnost a schopnost bránit se rizikům sebeuzavření.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy