5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Vhodné je cokoli, co přitáhne děti ke čtení

Vhodné je cokoli, co přitáhne děti ke čtení

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 6.1.2016 | Vydání: 1/2016

Literární a filmový kritik Pavel Mandys inicioval mimo jiné vznik publikace 2× 101 knih pro děti a mládež. Jde o užitečnou příručku, kterou ocení učitelé, knihovníci i rodiče. Sumarizuje totiž nejlepší a nejvlivnější dětské knihy od Andersenových pohádek po současné fenomény typu Stmívání, Koralina či Deník malého poseroutky. Tématem našeho rozhovoru se stala kardinální otázka, jak se vyznat v současné džungli knižní nadprodukce.

Vhodné je cokoli, co přitáhne děti ke čtení

Platí ještě dnes maxima Libuše Moníkové „Kdo nečte, nezná svět“?

Moníková měla na mysli čtení knih, což platí samozřejmě stále, ale už ne v takové míře. Svět lze poznat i ze čtení na internetu. Rozhodně ale platí, že z literatury ten svět poznáme podstatně blíže, niterněji, v souvislostech a s emocemi.

Které knihy vás v dětství nejvíce ovlivnily a co způsobilo, že se literaturou zabýváte pracovně i v dospělosti?

Knihy jsem hltal odmalička a nejvíc asi v klukovském věku, takže těmi formativními byly knihy Karla Maye. A za to, že se literaturou zabývám profesionálně, vděčím nepochybně svobodným raným devadesátým letům, kdy vznikalo mnoho nových deníků a časopisů, v nichž bylo také místo pro mladého literárního redaktora.

Jak byste reagoval jako rodič, kdyby vaše dítě přišlo ze školy na druhém stupni s tím, že si má přečíst Stephena Kinga, Jo Nesb?a či Stiega Larssona?

Záleželo by, jestli by to bylo v šesté, nebo deváté třídě. Ale špatné spaní lze mít i z krotších knih – dodnes si pamatuji, jaká hrůza mě obcházela při čtení Doyleova Údolí strachu, když mi bylo nějakých třináct. Přitom je to vlastně celkem neškodná kniha proti některým scénám v dílech zmíněných autorů. Takže bych své dcery asi upozornil, že je čekají drsné pasáže.

Podle jakého klíče dětem „podsouvat“ literaturu? Co je podle vás pro děti vhodné a co nikoli?

Za prvé: vhodné je cokoli, co je přitáhne ke čtení. Až pak má smysl nějak vychovávat literární gramotnost, tedy především upozorňovat na to, jak jsou některé knihy odvozené, schematické, podbízivé a mělké, oproti jiným, na které platí opačné charakteristiky.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 1/2016 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy