5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Význam jedniček ve škole a v životě

Význam jedniček ve škole a v životě

Autor: Kateřina Tomešová | Datum: 6.1.2014 | Vydání: 1/2014

Jako žáci a studenti jste nejspíš i vy kladli svým učitelům otázku: „Jakou známku dostanu, když…?“ Tuto otázku jsem kladla i já. Čím jsem byla starší, tím víc. Potřebovala jsem totiž vědět, co vše je potřeba splnit, abych dostala jedničku, dvojku, trojku.

Význam jedniček ve škole a v životě

Umět si v životě definovat cíle, hodnoty, priority a dílčí kroky, které nás vedou k jejich naplňování, je dovednost, kterou se nelze naučit pouhým čtením teoretických úvah a příruček. Trénovat a zlepšovat ji lze pouze soustavně, dlouhodobě a skrze vlastní praxi. Aby člověk uměl vyhodnotit, co je právě pro něj podstatné, důležité a smysluplné, potřebuje pochopit a přijmout, že jeho potřeby, priority a cíle se v průběhu života mění. Jako dospělí jsme si této skutečnosti vědomi, ale k danému poznání docházíme často právě až skrze svoji vlastní dlouhodobou zkušenost. Průběžné hodnocení chápeme zejména jako vodítko, které člověku pomáhá určit, kam má dále směrovat čas a energii, aby dosáhl svého cíle. První zkušenosti v tomto ohledu získáváme již na škole.

Co je to, „být jednička“?

Dospělý člověk každým okamžikem svého života, rok od roku, den po dni, zas a znovu reviduje své malé a velké, osobní a pracovní cíle. Vědomě, či nevědomě. Směřovat k cíli pro nás znamená směřovat k uskutečňování vytyčeného cíle, směřovat vzhůru. Na vrchol. S pojmem „dosáhnout vrcholu“ pak mnohdy spojujeme metu nejvyšší, hodnotu vyjádřenou číslem 1. Zamýšlela jsem se jako rodič nad tím, jak může rozvoj schopnosti plánovat a stanovovat si cíle souviset se systémem hodnocení v oblasti školního vzdělávání a celoživotního učení. Jedničky a jednotky mají bezpochyby v našem životě významné místo. „Jednotkou“ je v lidském společenství člověk sám o sobě. Jednotkou rozumíme také celek. Osobnost člověka je pro nás taktéž jedinečná, neopakovatelná. Významově spojujeme „jedničku“ a „jedinečnost“ také s originalitou, kvalitou a odborností, s výrazy „the best“ a „top“. Největší experty označujeme jako „jedničky“ ve svém oboru. Od expertů očekáváme vysokou kvalitu, spolehlivost, jedinečnost. Víme, že si dovedou stanovit svůj cíl, dosáhnout jej a spojit s určitými hodnotami. Na experty se většinou obracíme s otázkami a problémy, u kterých si sami bez další pomoci a podpory nevíme rady. Za experty považujeme nejen lidi, ale také obchodní společnosti a značky, které deklarují (a mnohdy také jsou) „jedničkami ve svém oboru“. Co v tomto kontextu a řeči školního hodnocení (vysvědčení) tedy znamená pro dítě být jedničkářkou, jedničkářem? Být expertem? Ale ne pouze v jednom nebo ve dvou oborech, ale skoro ve všech oborech najednou? A jak dalece si naše děti, potažmo i my dospělí, přejeme být „jedničkáři“?

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 1/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy