5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Zpětná vazba učitelům, nebo „něco navíc“?

Zpětná vazba učitelům, nebo „něco navíc“?

Autor: Marie Těthalová | Datum: 9.3.2011 | Vydání: 3/2011

Srovnávací zkoušky žáků 5. a 9. ročníku základní školy – pro někoho samospasitelné řešení pro české školství, pro jiného bič na učitele nebo „holý nesmysl“.

Zpětná vazba učitelům, nebo „něco navíc“?

Vzhledem k tomu, že na podzim 2011 by mělo proběhnout pilotní kolo ve stovce základních škol, už by mělo být jasno. Podle všeho má ale MŠMT ČR jasno hlavně v tom, že srovnávací zkoušky chce, „a basta“. „Týmy, které jsem v této věci na podzim svolal, se měly vrátit k tomu, co už tady v minulosti bylo – ke standardům základního vzdělávání a ke srovnávacím zkouškám. Na podzim bychom chtěli spustit pilotní kolo zkoušek v matematice, českém a anglickém jazyce. Zkoušky budou probíhat on-

-line, přes počítač, dítě to vyplní a odešle… Věřím, že nás to vyjde výrazně levněji než státní maturita. Jsme na začátku věci, která bude mít nedozírný vliv na české školství,“ tvrdí ministr Josef Dobeš. „Poprvé poskytneme učitelům a ředitelům zpětnou vazbu o tom, jak kvalitní je vzdělávání na jejich škole. To tu desítky let chybělo, nikdo s tím nic nechtěl dělat. A tím se otevírala i cesta soukromým firmám, které tuto službu poskytovaly – za peníze. To, co chystáme, neděláme kvůli žebříčkům škol, ale proto, aby se učitelka i ředitel dozvěděli, jak jsou na tom ‚jejich‘ páťáci, jak dopadli. A škola bude mít za úkol dotáhnout děti, které ve zkoušce neuspěly, do odpovídajícího standardu. Naším cílem bude také vybavit školy počítači, protože se bude testovat přes internet.“

Ministrův náměstek Ladislav Němec myšlenku standardů také hájí. „Máme za úkol zajišťovat kvalitu ve vzdělávání. Jedním z důvodů, proč naše školství propadlo v některých průzkumech, je to, že tu neexistovala zpětná vazba, která by byla měřitelná v rámci celé vzdělávací soustavy. Plošné testování může poskytnout relevantní zpětnou vazbu těm, kdo mají za úkol kvalitu ve vzdělávání zajistit.

Ministr školství tvrdí, že srovnávací testy nejsou bič na školy. Když ale mluví o tom, že škola bude mít za úkol žáka dovést k tomu, aby „to dotáhl“ až ke standardům, neumím si představit, že v tom nebude ani kousek toho biče. „Zavést A, ale zapomenout na B, to by nemělo smysl. Aby se kvalita školství zlepšila, budou mít školy povinnost dotáhnout ty děti k minimálnímu standardu. Bude to úkol na půl roku rok, a ČŠI bude sledovat mimo jiné i žáky

6. tříd a zjišťovat, jak dosáhli daného standardu. Jde ale o to, pomoci dětem. Navíc standard nezahrnuje pouze znalosti, ale i kvalitu učitelky, učitele; budeme sledovat, jak škola dítěti pomáhá. Pokud půjde o školu, kam chodí sociálně znevýhodněné děti, bude tahle přidaná hodnota možná vyšší než v elitní škole, protože se tam děti prostě posunou ve větší míře. Budeme sledovat i klima školy, zjišťovat, jak se tam cítí děti, rodiče i učitelé. Standardy nejsou továrna na výkon, musejí být komplexní,“ popisuje Josef Dobeš hodně ambiciózní zadání, které podle svých slov předloží firmě, jež testy vytvoří. Neumím si úplně představit, že tenhle úkol zvládne firma zabývající se testováním do podzimní generálky srovnávacích zkoušek, ale poslouchá se to pěkně, to musím uznat.

Od testů k přijímačkám

Jak budou úkoly v testech vypadat? Podle vedení ministerstva na nich bude pracovat (a již pracuje) řada odborníků a vycházejí přitom z konkretizace výstupů RVP ZV. „Do přípravy testů se ale zapojí i učitelé,“ prozradil ministr školství. „Vyzveme je, aby za odměnu, kterou jim ministerstvo bude posílat, sami navrhovali úkoly z matematiky, češtiny a angličtiny a odborníci z VÚP je zkontrolují, zda budou použitelné pro testování. Společně vytvoříme nového Bělouna,“ narážel ministr na nejznámější sbírku úloh z matematiky, kterou zná většina učitelů. Stejně známý je i Styblík, který pro změnu nabízí úkoly pro český jazyk.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy