Portál.cz > Úvodní stránka Jste netrpěliví a trápí vás to?

Jste netrpěliví a trápí vás to?

Jak se s vlastní netrpělivostí vypořádat vám poradí neuropsycholog a učitel meditace Rick Hanson.
(z knihy Stačí jen málo str. 73-74)

23 BUĎ TRPĚLIVÝ

Je správné chtít, aby se věci děly tak, jak mají, a včas. Ale co když musíte ještě několik let dělat to, co děláte, než si zajistíte zajímavější práci, nebo když jste někde nuceni poslouchat hudební kulisu, chodíte každý den do schránky pro dlouho očekávaný dopis, případně se snažíte připoutat vzpouzející se batole do autosedačky? Co potom?

Trpělivost znamená, že si musíte poradit se zpožděním, obtížemi nebo nepohodlím, aniž by vás to vyvedlo z míry. Okolnosti jsou takové, jaké jsou, ale trpělivost vás chrání před jejich vlivem jako nárazník.

Naproti tomu netrpělivost vykládá situaci jako zdržování nebo nespravedlnost, takže se cítíte frustrovaní, bezmocní či otrávení. Pak se něco ve vás začne dožadovat: „Tohle se musí změnit!“ Ale už z podstaty věci tento příkaz splnit nelze (jinak by tu nebyl žádný důvod k netrpělivosti). V netrpělivosti jsou přítomny všechny tři přísady toxického stresu: nepříjemné zážitky, tlak či naléhavost a nedostatek kontroly.

Netrpělivost pociťovaná vůči ostatním obsahuje implicitní kritičnost a podráždění – a lidé se takovým věcem chtějí vyhnout. Jen si vzpomeňte, jak se cítíte, je-li vůči vám někdo netrpělivý. Nebo uvažte, jak reagují druzí na vaši netrpělivost.

Netrpělivost je nespokojenost; je to odpor vůči skutečnosti. Trpělivost znamená zakoušet pocit základní správnosti a je branou k spokojenosti. Netrpělivost je rozhněvaná; kdežto trpělivost plná míru. Netrpělivost zužuje pohled na to, co je „špatně“; zatímco trpělivost člověku umožňuje široký výhled na celý kontext. Netrpělivost nesnese nepříjemné pocity; trpělivost člověku tělesnou i emoční nepohodu pomáhá snášet. Netrpělivost chce odměny teď hned; trpělivost pomáhá vydržet opožděné uspokojení, což zvyšuje šanci na úspěch a pocit smysluplnosti.

Trpělivost může působit jako povrchní ctnost, ale ve skutečnosti ztělesňuje hluboký vhled do povahy věcí: ty jsou vzájemně propletené, neuspořádané, nedokonalé a obvykle na vás neberou ohledy. Trpělivost také obsahuje nádherné poučení o touze: samozřejmě si něco přejte, ale nedejte se vyvést z míry, pokud to nemůžete mít. Trpělivost ví, že nemůžete přinutit řeku, aby tekla rychleji.

Abyste si vše ujasnili, zamyslete se nad těmito otázkami:

  • Jaký pocit trpělivost vytváří? A co netrpělivost?
  • Jaký pocit máte z někoho, kdo je opravdu trpělivý? A z někoho, kdo je vskutku netrpělivý?
  • Kvůli čemu jste netrpěliví?
  • Co vám pomáhá zachovat si trpělivost?

V náročných situacích:

  • Snažte se vyvarovat postojů, které ve váš vytvářejí netrpělivost; jedná se například o pocit oprávněnosti, nadřazenosti či naléhavosti. Vzpomeňte si, že mezi lidmi i kulturami v tomto ohledu existují velké rozdíly. Připomínejte si, že (obvykle) není nic doopravdy bezodkladné.
  • Uvědomte si všechny tělesné vjemy či emoce, které jsou spouštěny zdržením či frustrací – a zjistěte, dokážete-li je snášet, aniž byste reagovali netrpělivě. Uvolněte své tělo, zaměřte se na přítomný okamžik a otevřete se pocitu, že jste právě teď v zásadě v pořádku.
  • Spíše než abyste měli pocit, že „maříte“ čas, hledejte v situacích, jež zkoušejí vaši trpělivost, něco, co vás může odměnit; například se rozhlédněte a najděte něco krásného. Zatímco budete relaxovat tělo, věnujte pozornost svému dechu a přejte druhým, aby se cítili dobře. Podobně se snažte sami sebe nevnímat jako někoho, kdo musí v různých situacích čekat, ale zkoumejte, jaké je v těchto situacích být. Užívejte si současné chvíle.
  • Snažte se mít soucit s lidmi, kteří vám možná stojí v cestě nebo vás zdržují. Mě například vytáčejí lidé, kteří zaclánějí u vchodu, ale v poslední době jsem si začal uvědomovat, že jim to prostě nedochází.
  • Vyberte si nějaký rozhovor – nebo dokonce celý vztah – a úmyslně do něj vneste více trpělivosti. Můžete třeba reagovat pomaleji a uvážlivěji (a nepřerušovat), dát tomu druhému víc času nebo nebýt malicherní.
  • Hrajte si s běžnými situacemi – jako je třeba oběd – a počkejte s nimi pár vteřin nebo minut, abyste svou trpělivost posilovali jako sval.
  • Nabízejte trpělivost jako dar – druhým, když se budete zabývat jejich tématy, i sobě, když budete hledat opravdové štěstí. Život je jako ohromná krajina, v níž se nachází měkká tráva i ostré trny; netrpělivost spílá trnům; kdežto trpělivost si obouvá boty.

Více se o tématu rozvíjení klidu v mysli a trpělivosti dozvíte v knize Stačí jen málo.