Portál.cz > Úvodní stránka Porucha pozornosti bez hyperaktivity

Porucha pozornosti bez hyperaktivity

Opatření ze strany rodičů

Svému dítěti budete moci lépe pomáhat s několika následujícími opatřeními. Pamatujte si, že pro dítě není nic cennějšího než cítit důvěru, podporu, ocenění a lásku rodičů.

Snadné vyrušení

Pokud se dítě snadno vyruší a nedokáže udržet pozornost příliš dlouho, mohlo by mu pomoci,

  • když mu nebudete pomáhat najít správné slovo; lepší je trpělivě počkat, až ho najde samo;
  • budete-li mu vždycky dávat jen jeden pokyn;
  • když ho požádáte, aby napsalo na papír myšlenky, které mu víří v hlavě a ruší ho; bude se moci lépe soustředit na práci;
  • když rozdělíte úkoly na patnáctiminutové bloky a mezi nimi uděláte krátké pauzy;
  • nařídíte-li minutku, aby dítě pokaždé, když zazvoní, vidělo, co udělalo; tato metoda pomáhá dokončit úlohu, věnovat se úkolu a využít čas;
  • když budete snižovat počet kontrolních aktivit, kdy má dítě ukázat, že dobře rozumělo;
  • použije-li k některým úkolům počítač; ukažte mu, jak dělat hezké prezentace a zaujmout pozornost vyučujícího;
  • když budete stimulovat motivaci dítěte, aby zažilo potěšení z hotového úkolu; udělejte část s ním a podělte se s ním o pocity z úspěchu;
  • když budete často komentovat jeho pokrok;
  • když mu budete dávat za splnění úkolů a pořádek žetony. Ideální je najít patnáct různých výhod a zaměřit se vždycky na jednu dovednost. Od čtyř do sedmi let musí dítě získat pět žetonů, aby dosáhlo na některou výhodu. Od osmi let si může zavést notýsek s body namísto žetonů. Počet bodů nutných k dosažení výhody: od osmi do deseti let: 25 bodů; od deseti let 10 až 200 bodů. Čím je dovednost náročnější a čím více je k ní dítě zdrženlivé, tím více bodů může dostávat. Dítě musí být schopné jich denně 2/3 utratit, aby mohlo dál sbírat. Pokud mu něco nejde, získané body mu už neodebíráme.

Je možné také použít tabulku chování, kde je na každý den v týdnu jedno okénko. Když dítě toho dne splnilo, co mělo splnit, může si nakreslit sluníčko nebo mu rodič nalepí do okénka samolepku. Za dobrý týden může dostat výhodu, když byl úkol těžký (ale ne příliš, protože dítě, které nikdy nedosáhne cíle, snadno ztratí odvahu).

Dejte pozor: nepoužívejte bodování příliš pravidelně, protože dítě by mohlo čekat na odměnu vždycky, když bude něco dělat. Je lepší používat body k cílům, které jsou opravdu těžké. Když dítě cíle dosáhne, je dobré postupně omezit použití bodování a přeorientovat dítě na vnitřní uspokojení, které bude samo o sobě odměnou.

Více se poruše pozornosti u malých dětí dozvíte v knize Porucha pozornosti bez hyperaktivity. http://obchod.portal.cz/porucha-pozornosti-bez-hyperaktivity/
Zpět na seznam témat