Jak se vypořádat se zvracením a nutkáním se přejíst

Jak se vypořádat se zvracením a nutkáním se přejíst

Neexistuje žádná zaručená metoda, jak vydržet nutkání zvracet. Jediné, co pomáhá, je začít hned a vydržet to. Svoje zlozvyky se dokážete odnaučit, ale nejde to bezbolestně. Uvědomte si, že zvracení vede k přejídání a je pro vás nebezpečné. Jestliže dodržujete jídelní plán a jídlo je povolené, není žádný důvod se jídla zbavovat.

Nezvracejte ale ani jídla, která sníte mimo jídelní plán. Jídlo se snažte udržet co nejdéle v sobě a oddálit zvracení. Choďte pravidelně na toaletu jen před jídlem. Když nepůjdete zvracet, samozřejmě to zvýší vaši úzkost a tenzi. Vydržte to. Napětí a strach z tloušťky se bude postupně snižovat. Pro vaše rozhodnutí přestat zvracet nesmí být rozhodující, kolik jste toho snědli a jak se potom cítíte. Důležité je odvést pozornost od zvracení. Vyzkoušejte si všechno, co pomáhá. Někdy stačí sprcha, jindy procházka. Rozptýlení a uklidnění může přinést pobyt mezi lidmi, který také technicky znesnadní zvracení. Dávejte proto přednost jídlu ve společnosti. Před jídlem a v jeho průběhu omezte příjem tekutin.

Pokud jste sami zvraceli, zkoušejte několik dnů vzdorovat nutkání zvracet a potom si zapište, co vám pomáhá překonat nebo oddálit zvracení. Podívejte se, co pomáhalo jedné dívce, která přestala po více než pěti letech zvracet.

Proti nutkání zvracet mi pomáhá, když:

  • si uvědomím, že jsem si jídlo povolila a že vlastně jídlo potřebuji;
  • si vzpomenu, s jakými problémy je zvracení spojeno, a přestanu se litovat, že mě bolí břicho nebo že budu tlustá. Nic není zadarmo;
  • nejdu na toaletu (chodím pravidelně před jídlem) a vypiji méně tekutin;
  • s někým jím. Problematická jídla jím raději, když nejsem sama;
  • něco dělám. Zkoušela jsem volat kamarádce, sprchovat se, jít na procházku se psem, poslouchat hudbu, dívat se na televizi. Nepomáhá učit se;
  • si uvařím hodně aromatický čaj (ne ale velké množství);
  • odkládám zvracení, dokud to jenom trochu jde;
  • si při prvním dojmu, že se přejídám, vezmu notýsek a zapíšu si to.

Podobně můžete postupovat i vy, jestliže máte nutkání zvracet. Detailnější návod, co dělat proti zvracení, najdete v knize Bulimie – jak bojovat s přejídáním (Grada, 2000).

Rekapitulace

Pokračujete v jídelních záznamech, které využíváte k lepší orientaci ve svých jídelních zvyklostech. Naplňujete svoje předsevzetí začít normálně jíst a přibrat. Zřetelně a pro vás i citelně měníte svoje jídelní návyky. Jíte pět až šest jídel denně, povolili jste si větší porce a také jídla, která jste si předtím zakazovali. Nespoléháte se na pocit hladu a chutě a snažíte se jíst mechanicky. Máte jídelní plán a promýšlíte si dopředu, kdy a co budete jíst, abyste konečně mohli přibrat. Lépe se vyznáte ve svých pocitech a víte, proč je nevhodné zvracet a brát projímadla. Pokud jste předtím zvraceli, snažíte se odolat nutkání zvracet.