Milena Raková; Ljuba Štíplová; Alena Tichá: Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími

Milena Raková; Ljuba Štíplová; Alena Tichá: Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími

O tom, že zpívání je pro děti důležité již v prenatálním věku, bylo napsáno mnoho. V pozdějším věku se doporučuje pouštět jim Mozarta, podporuje prý vývoj některých částí dětského mozku. Zpívání s maminkou nejen podporuje paměť, ale i citové vazby. Ale kde pořád brát inspiraci pro hudební produkce? Můžete sáhnout po knížce z produkce nakladatelství Portál.
Nedozvíte se pouze o tom, jak zpívat s dětmi, ale i jak důležité jsou pro náš svět zvuky nebo ticho. Ve zkratce zjistíte, jak a kde rezonují některé hlásky, proč je někdy třeba vyhledat logopeda, jak dítě uvolnit (ať už před zpíváním nebo kreslením či jinou aktivitou), dokonce i výslovnost jednotlivých hlásek.

V knize je na padesát písňových textů doplněných notovým zápisem, metodickou radou, jak písničku pedagogicky využít, a výtvarným nápadem. Kniha tak může být přínosná nejen pro hudbymilovné rodiče, ale i učitelky mateřských i základních škol, prarodiče, „au-pairky“ a další.

Pokud nejste hudebně nadaní, a tak nemůžete doplnit hudební produkci vlastním doprovodem, potěší vás bonus, kterým autoři knihu doplnili, audio CD, na kterém jsou jednak nazpívané jednotlivé písničky z knížky, ale i poslechové skladby včetně hudebních hádanek. Nejde tak jen o pouhý zpěvník, ale o opravdu dobře propracovaný metodický text.

Malá ochutnávka z knihy:

Malý šnek (text Ljuba Štíplová)

1.
Malý šnek u jahod
ohrnoval pusinku
„Dejte pryč
tenhle plod,
já chci papat brusinku!“

2.
Táta šnek
přísně řek:
„Nefňukej a lízni si!“
Když si dal,
ochutnal,
div, že nelez do mísy!

METODIKA
Cíl
Práce s rytmem, dodržování pomlk
Příprava hlasu
Přešlapujeme z nohy na nohu (dvoje šlápnutí znamená takt). Jakmile si děti zvyknou na pravidelné střídání nohou a pohyb se zautomatizuje, budou na padampam zpívat melodii písničky. Zpřehlední se tak přesnost rytmu v melodii i dodržování pomlk. Nestane se tak, že začnou zpívat už v pomlce.
Pohyb a rytmizace
Děti chodí v tempu písně, vytleskají první dobu každého taktu. Snaží se přesně dodržovat pomlky. Při poslechu písničky z CD mohou pohybem přesně vyjadřovat obsah textu, např. ohrnovat pusinku; dejte pryč tenhle plod – ukážou prstem; táta šnek přísně řek – vztyčí ukazováček; div, že nevlez do mísy – lízají marmeládu, strkají hlavičku až do mísy.
Zdroj:www.meredit.cz.