Portál.cz > Portál v médiích > Aby se učitel nasytil a žák zůstal celý (recenze M. Těthalové)

Aby se učitel nasytil a žák zůstal celý (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 29.10.2002

Podobnou myšlenku vyjadřují snahy většiny žáků i studentů o přežití v boji s vyučujícím. Učitel představuje hydru, bájného netvora, kterému nejde o nic jiného než zdeptat a pokořit ubohé studentíky. A jak vyzrát nad nepřítelem? Jak přemoci síly instituce zvané škola? Jednu z cest představují autoři knihy Jak vyzrát na školu. Christian Gröl a David Sehrbrock v ní zúročili své bohaté zkušenosti studentů střední školy. Vzhledem k tomu, že oba nyní studují vysokou školu, asi má jejich strategie něco do sebe.

Autoři v úvodu vyvracejí zažité představy o tom, co studentům nejvíce pomůže při zdolávání nástrah studia. Podle nich úspěch nespočívá v podlézání učitelům a v nekonečném biflování, ba dokonce ani ve vysoké inteligenci. Efektivní postup vedoucí k dobrým studijním výsledkům si musí student vytvořit sám podle vlastních potřeb. Předpokladem pro stanovení studijní taktiky není zakoupení barevných fixů ani nejmodernějšího diáře, ale sebekritické posouzení sebe sama a nalezení vlastní jedinečné Achillovy paty. Tou může být špatný pravopis, nedokonalé vyjadřování nebo potíže se soustředěním.

I když řada škol nabízí možnost relaxace mezi vyučováním a vlastní přednášky jsou většinou také zajímavější než byly dříve, je studium poměrně velkou zátěží. Pokud student tráví většinu večerů a někdy i nocí na večírcích nebo u internetu, může mít se zvládáním studijních nároků dost velké obtíže. Autoři proto zdůrazňují, že k úspěchu kromě sebepoznání potřebujeme i zdravý životní styl, dostatek spánku, jídla i tekutin. Nevyspalý žák, který se navíc nestačí osprchovat a dorazí do školy v propoceném a zakouřeném oblečení, v němž protancoval celou noc na diskotéce, zákonitě upoutá pozornost svého profesora. Pokud je vyučující tvrdšího ražení, nechá v tom nebohého studenta dokonale vykoupat. A je tu další nedostatečná, kterou je třeba „vyžehlit“, a hlavně nedobrá pověst, jíž se student hned tak nezbaví. Aniž by tedy autoři vybízeli k asketickému životu plnému odříkání a učení, doporučují nedráždit profesory zanedbaným zevnějškem.

Pokud chce student opravdu zvládnout nástrahy studia, nezbude mu bohužel nic jiného, než se čas od času něco naučit. Podle autorů není moc dobré nechávat si učení na poslední chvíli, nejlépe na poslední noc před zkouškou. I když autorům jde o to, jak na školu vyzrát a nenechat se porazit, doporučují přece jenom občas otevřít učebnici a studovat. Pochopení učiva usnadní nejen dobře vedené poznámky z hodiny, ale i pozornost během učitelova výkladu. Nejasnosti může vysvětlit nejen profesor, ale i starší kolega.

Pokud někdo očekává, že pomocí příručky Jak vyzrát na školu překoná nástrahy studia bez práce, velmi se mýlí. Kniha poslouží spíše jako průvodce při formování osobního studijního stylu. Student, který by čekal zázračnou metodu k obelstění nepřítele, bude asi zklamán. Autoři totiž nezastírají jednu důležitou věc-i když je dobré vyzrát na školu, nebylo by zrovna nejlepší odejít z ní s prázdnou hlavou. Nejspíš tedy opravdu bez práce nejsou koláče.

Mgr. Marie Těthalová


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0