Portál.cz > Portál v médiích > Bajky a podobenství staré Číny (recenze M. Těthalové)

Bajky a podobenství staré Číny (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 27.7.2002

Asi většina z nás má doma nějakou kuchařku. Radíme se s ní, jak uvařit oběd, hledáme v ní zajímavé recepty. Někdy nás možná napadá, že by nebylo špatné mít podobného rádce i pro každodenní problémy, jakýsi manuál, v němž najdeme pomoc v nesnázích. Našim předkům takto sloužila lidová slovesnost. Bajky a podobenství v sobě skrývaly zkušenosti generací. Časem se z nich stala svébytná literární forma-jsou krátké, obsahují příběh a poučení. Bajky a podobenství najdeme i v knize Moudrost staré Číny, kterou napsala Věna Hrdličková.

Kniha nám představuje úplně jinou Čínu, než jakou známe teď. Je skoro neuvěřitelné, jakou moudrost v sobě mají příběhy, které se staly na území dnešní komunistické Číny. Jednoduché příběhy o obyčejných lidech formulují morální kodex, který osloví i současného člověka. Pomocí příběhů o rybářích, lovcích nebo bojovnících si generace předávaly poučení o tom, že se nemá krást, lhát nebo podvádět. Už tehdy si autoři bajek uvědomovali, že přetvářka a pýcha jsou projevem nepoctivosti. Ve staré Číně předávali poselství bajek putující vzdělanci, tzv. jou-š., navštěvovali královské dvory a hlásali tam své názory. Možná by i dnes prospělo, když by naše politické arény navštívil nějaký jou-š.

My však máme oproti starým Číňanům velkou výhodu. Nemusíme čekat na putujícího vzdělance a můžeme se seznámit s moudrostí staré Číny díky knize Věny Hrdličkové. Kniha potěší všechny čtenáře, kteří se rádi nechávají inspirovat zkušeností našich předků.