Portál.cz > Portál v médiích > Dobrodružství psychického vývoje (recenze O. Wildové)

Dobrodružství psychického vývoje (recenze O. Wildové)

Autor: MUDr. Olga Wildová | Datum: 27.11.2002

G. Kenneth West, PhD., je profesorem vývojové psychologie na Lynchburg College ve Virginii v USA. Svá pozorování a zkušenosti čerpá především ze života své rodiny, z práce se studenty, při které vnímá učebnu jako druhý domov, z přátelských a kolegiálních vztahů v učitelském sboru i ze života svých přátel. Mimo výuky se věnuje poradenské činnosti v oblasti manželství a rodiny. Život vnímá jako pouť za poklady spojenou s velkými dobrodružstvími. Každý musí přeplout velké moře života, aby si splnil své sny. Potom, až se obohatí, vrací se. Také zpáteční cesta může být vzrušující a zároveň nejnebezpečnější částí výpravy. Hledání smyslu života čeká na každého, kdo se vydal na cestu.

Existují však nápovědy, rady, jakési mapy, které nabízejí moudrost a rady od těch, kteří již cesty znají. A ty dává autor v předkládané publikaci ovšem s upozorněním, že žádný návod neřeší přesně, které výpravy podniknout a jaké překážky překonat. Proto si každý volí svou cestu. Vzrušení a tragedie, které ji doprovázejí, k ní patří.

V jednotlivých kapitolách (Dobrodružství a draci, Zázračná krize, Láska: největší dobrodružství, Dobrodružství rodičů, Ikaros a draci: náctiletí, jejich rodiče a další, Vnitřní hledání: kognitivní, mravní a náboženský růst, Práce a profesní dráha: nebezpečná plavba, Poslední dny hrdiny, Dodatek: hrdinové naší minulosti) se zamýšlí a přibližuje narození dítěte, smrt člověka, staví vedle sebe lásku i nenávist, mládí a stárnutí, úspěšné a neúspěšné děti, uspokojení i zklamání z vybrané profesionální dráhy, pocity zmaru a zoufalství, ale i sílu víry. Nezapomíná ani na útrapy a pocity starých lidí.

Věří v sílu lidské lásky, ale upozorňuje, že „v průběhu našeho života láska svou tvář mění“.
Dokládá, že v současné době 50 % manželství končí rozvodem, ze zbývajících většina také nevydrží v ideálním soužití. Některé odhady uvádějí pouze 10 % těch, kteří si udrží dokonalý vztah. „Důrazné osobní varování přichází od těch, kteří přežili, i od mnohých, kteří ve vodách předčasného manželství ztroskotali: především poznej sám sebe. Poznej, kdo jsi, co v životě chceš, kam jdeš, čemu věříš.“

Realistická je autorova úvaha nad poznáním, jak a kdy člověk stárne a že jej nevyhnutelně čeká smrt. Kupodivu toto poznání přichází, podle autora, kolem čtyřiceti let věku.V té době se najednou „Západy slunce stávají zářivějšími právě díky poznání, že jejich počet nebude nekonečný“.
Publikace je doplněna teoriemi odborníků, například R. Sternberga, E. Ericksona, J. Piageta, L. Kohlberga, J. Fowlera a dalších, a seznamem odborné literatury.
Je určena všem, kteří se snaží lépe porozumět nejrůznějším peripetiím života, tak jak je prožívají sami nebo jejich okolí.

MUDr. Olga Wildová