Portál.cz > Portál v médiích > Drogy jsou špatné, protože jsou špatné…(recenze M. Těthalové)

Drogy jsou špatné, protože jsou špatné…(recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 17.7.2002

říká svým žákům učitel v mém oblíbeném seriálu Městečko South Park. Nerada bych svým dětem odpovídala podobně, ale občas prostě nevím. Jistě že si uvědomuji škodlivost návykových látek a snažím se své děti před nimi varovat, ale chybí mi argumenty a znalosti. Proto jsem hledala informace a pomoc v knize Vaše děti a návykové látky autora Karla Nešpora. Zaujalo mne, že autor je známým odborníkem na problematiku závislostí a kniha působila už při prvním prolistování velmi prakticky a přehledně.

Knihou o dětech a drogách nás provází nejen sám autor, ale i jeho imaginární klienti. Jsou to dva manželské páry a Karel Nešpor je pojmenoval Šikovi a Nešikovi. Tito manželé mají po dvou dětech v pubertálním věku a vyrovnávají se s jejich dospíváním, školním prospěchem, špatnými kamarády, ale i s vlastními potížemi a problémy. Autor odpovídá na dotazy, které mu Šikovi a Nešikovi kladou, a působí vlastně jako rodinný poradce.

V úvodu oběma párům osvětluje, jaká je současná situace v oblasti zneužívání návykových látek. Používá statistiky, aby doložil, že se nejedná o malý problém. Naše děti mohou podlehnout nejen cigaretám a alkoholu, ale také marihuaně, těkavým látkám a dalším nebezpečným prostředkům. Nezůstává ale jen u suchých výčtů, nabízí svým klientům a také nám možná řešení. Jednou z možností, jak ochránit své dítě, je prevence. Ta obnáší nejen kvalitní informovanost našeho dítěte o drogách a jiných návykových látkách, ale zejména vytvoření pocitu důvěry a bezpečí v rodině. Dnešní doba klade na rodiče ohromné nároky. Skloubit zaměstnání, péči o děti a domácnost a ještě o sebe sama je velmi náročné. Rodiče mohou sklouznout k tomu, že pro pracovní a společenské povinnosti zapomenou na své děti. Jistě jim dají peníze a jídlo, ale nestačí jim věnovat svůj čas a cit. Autor doporučuje všem rodičům, aby uvážili nutnou míru své angažovanosti mimo rodinu a nezapomínali na své děti.

Ani to by však nestačilo. Pokud bychom se svými dětmi jen seděli doma a říkali jim, jak je milujeme, bylo by naše snažení kontraproduktivní. Měli bychom společně s nimi rozvíjet nějaké zájmy a podporovat jejich vlastní iniciativu. Naše děti by neměly zažít pocit nudy z nečinnosti. I když je náročné podporovat dětské koníčky, stojí to za to. Nejdůležitějším faktorem prevence je náš vzor. Pokud sami kouříme, těžko můžeme dítěti cigarety zakazovat. Proto autor vede své klienty k zamyšlení nad vlastními zlozvyky.Všechno naše snažení někdy selže a děti podlehnou lákadlům drog. Autor řeší podobné problémy s Šikovými i Nešikovými. Radí jim, jak postupovat v případě selhání, kde hledat pomoc a čeho se vyvarovat (např. není dobré poskytovat dítěti vyšší finanční částky). I zde autor myslí na prevenci a doporučuje rodičům, jak své dítě směrovat při volbě povolání. Nabízí tabulku rizikových faktorů různých profesí a zároveň apeluje na to, aby rodiče také dodržovali zdravý životní styl.

Musím se přiznat, že jsem se z počátku identifikovala s Šikovými. Vždyť já jsem přece dobrá, jen kolik knih o výchově mám v knihovně. Postupně jsem si uvědomovala, že to se mnou není tak růžové. Musela jsem si přiznat, kolik svého času a mysli poskytuji práci, různým jiným aktivitám i sama sobě. Autor mne však nevede k tomu, abych to všechno zahodila a byla jen se svými dětmi. Díky knize Vaše děti a návykové látky jsem si uvědomila, že nemohu jen žít s nimi, musím je plně integrovat do svého života a poskytnout jim podporu a pomoc. Také bych neměla „kázat vodu a pít víno“, protože naše děti vnímají lépe to, co děláme, než naše kázání a mentorování. Náročná výzva by nás mohla odradit. Naštěstí máme odborníky, kteří nám poskytují cenné rady, a tak snad předejdeme problémům s návykovými látkami u svých dětí. Pomocníkem na cestu může být i kniha Vaše děti a návykové látky.