Portál.cz > Portál v médiích > Družina není úschovnou dětí! (recenze M. Těthalové)

Družina není úschovnou dětí! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 2.4.2003

Školní družina je skvělý vynález! Jako matka tří dětí jsem o tom naprosto přesvědčena. Pokud by totiž nemohly po vyučování pobývat ve školní družině (v současnosti se to týká už jen nejmladší dcery), tak bych „trnula“ hrůzou, zda se jim povedlo přejít silnice, odemknout byt a podobně. Ve stejné situaci je řada zaměstnaných rodičů, a tak všichni rádi využijeme služeb školní družiny. Přesto je pro některé z nás družina spojena s nepříjemnými zážitky; sama si velmi dobře pamatuji na družinářku, která nejspíše trpěla komplexem z toho, že není „skutečným“ pedagogem, a tak nás nutila celé odpoledne sedět a psát. Školní družina tedy může být skvělá a také špatná. Anna Holeyšovská má dlouholeté zkušenosti s prací ve školní družině. O své praktické poznatky se s námi dělí ve své knize Rok ve školní družině.

Autorka upozorňuje na to, že zejména malé děti se rychle unaví. Proto doporučuje vhodné střídání zajímavých činností, v nichž by neměla chybět vycházka, společná hra, výtvarná a pracovní výchova, didaktické hry a také čtení. Velmi praktická je podle ní kartotéka nápadů, které mohou vychovatelky realizovat. V knize uvádí řadu tipů na činnosti, kterými se děti v družině zabývají.

Kniha je rozdělena do deseti kapitol-měsíců školního roku. V každé kapitole najdeme hry a činnosti, které bychom měli v tomto období realizovat. Nepřekvapí tedy, že se v prosinci budeme zabývat vánočním tématem a na jaře zase přijdou ke slovu Velikonoce. To by však bylo příliš jednoduché-autorka nezapomíná na lidové pranostiky, vhodné pohybové a didaktické hry, které jsou vhodné právě v tom určitém období.

Rok ve školní družině je publikací, která stojí na praktických zkušenostech. Může se stát skvělým pomocníkem nejen vychovatelkám školní družiny, ale i učitelkám mateřských škol. Neměla by ale chybět ani v učitelské knihovně, zejména učitelkám prvních tříd poskytne zajímavé tipy pro zpestření výuky. Velkým přínosem publikace je její široký záběr-najdeme v ní metodická doporučení pro dopravní výchovu, hádanky a slovní hříčky, jazykolamy, náměty pro výtvarné činnosti a mnoho jiného. Snad tedy s Rokem ve školní družině prožijí děti i vychovatelky spoustu veselých chvil plných her a zábavy.