Portál.cz > Portál v médiích > Dvojičky a ich vývoj a výchova (recenze L. Hrabovcové)

Dvojičky a ich vývoj a výchova (recenze L. Hrabovcové)

Autor: L. Hrabovcová | Datum: 7.10.2002

Je roztomilé stretnúť na prechádzke mamu s dvojičkovským kočíkom. Väčšinou sa pristavíme poobdivujeme a ideme svojou cestou s myšlienkou aké chutné. Ale čo skutočne obnáša život s duplovanou nádielkou v kočíku si mnoho z nás vie asi len ťažko predstaviť.

Takéto starosti, ale i radosti popísala mama dvojčiat Klára Rulíková vo svojej jedinečnej publikácii na našom knižnom trhu „Dvojčata jejich vývoj a výchova“. Sprístupnila cenné informácie a hlavne skúsenosti z kruhu zainteresovaných v „Klude dvojčat a vícerčat“, ktorý už roky funguje v Čechách.
V úvodných kapitolách sa venuje zrozumitelnému popisu ako vlastne prebieha počatie, typy a rozdiely dvoj a jednovaječných dvojčiat. Uvádza aj možné a predpokladané príčiny vzniku takéhoto tehotenstva. Realisticky sprístupňuje aj háklivú otázku rizikovosti tehotenstva a pôrodu a veľmi odvážne popisuje možné vyskytujúce sa somatické a iné poškodenia detí. Tomu ako sa vyrovnávať s postihnutiami venuje osobitnú kapitolu podloženú odbornými psychologickými radami. Vedeli ste, že kočík s ročnými dvojčatami váži asi 40 kg a niektoré dokonca neprejdú cez dvere na električke? Preto jeho správny výber môže mamičke uľahčiť veľa práce.
Samostatná kapitola ponúka podrobný popis výhod a nevýhod jednotlivých konkrétnych typov na súčasnom trhu aj s cenou, príslušenstvom a hlavne hmotnosťou. O výhodách dojčenia asi netreba veľa hovoriť, ale čo s dvoma hladošmi naraz? Dvojčatá sa dajú dojčiť súčasne, ušetríte čas, peniaze a vzchutnáte spokojnosť oboch detí naraz. V kapitole o dojčení nájdete nákresy polôh tohto špecifického druhu dojčenia. Ak sa to nedá nezúfajte aj deti s fľašou vás potrebujú pokojnú a vyrovnanú, čo v prípade duplovanej mamy nie je vôbec jednoduché. Prospieva ak mama trénuje bez výčitiek deľbu práce v okolí a nestresuje sa kôli poriadku, či strave ale v pokoji vychutná materstvo. Pri klasickej otázke: „Či deti obliekať rovnako?“ autorka preferuje zlatú strednú cestu medzi podporovaním individuality detí a striktným mýtom neoddeliteľnosi dvojčiat . Pričom si uvedomuje nutnosť vycítenia správneho okamžiku, kedy deti začnú potrebovať byť samým sebou.
Prílišná naviazanosť dvojčiat, ktorej sú často rodičia sami na príčine a spočiatku je pre deti veľmi výhodná, im totiž môže neskôr skomplikovať život, hlavne pri schopnosti nadväzovania vzťahov... Viete, čo je to zrkadlový efekt dvojčiat? Až 20% z jedno, ale aj dvojvaječných dvojčiat je jeden ľavák a druhý pravák s čím súvisí aj spôsob rastu vlasov.... Osobitne sa autorka venuje problematike častých chýb vo výchove a v prístupe okolia, alebo čo nikdy nerobiť, ktoré sú prehladne usporiadané do jednotlivých kapitol podľa veku detí.
Publikácia popisuje a rieši aj otázky bezpečnosti - ako na prechádzku s behajúcimi dvojčatami v období vzdoru- nočníkove problémy, ale aj súrodenecké vzťahy a mnoho iných. Vedeli ste, že zápis do školy je najlepšie absolvovať s každým dvojčaťom zvlášť, najlepšie v iný deň? Vyhnete sa prípadnému prirovnávaniu detí a každé z nich si vychutná jeho jedinečnosť. Pozor, ak pedagóg oslovuje obe deti spoločne akoby boli jedno, vyberte si okamžite iného, prečo?... Mená ako Danka a Janka sa už nenosia, okolie si deti bude pliesť ešte viac, nesťažujme to okliu ani deťom.
Celá kniha je popretkávané humornými výplodmi dvojičkovskej fantázie a priznám sa že na jej čítanie som sa doslova tešila ako na akčný bestseller, pri ktorom som sa veľmi veľa dozvedela a aj nahlas zasmiala. Množstvo odborných iunformácií, otázok a odpovedí , podložených skúsenosťami rodičov dvojčiat nájdete v tejto publikácii, ktorú si môžete zakúpiť aj prostrednístvom našej stránky.

L. Hrabovcová