Portál.cz > Portál v médiích > Evoluční psychologie (recenze)

Evoluční psychologie (recenze)

Autor: Ivan H. Tuf | Datum: 5.6.2002

Když jsem poprvé zaregistroval v katalogu nakladatelství Portál tuto knihu, zajásal jsem. Nadšení později vystřídaly obavy, zda snaha „vecpat“ základy evoluční psychologie do komiksu této disciplíně spíše neuškodí. Výsledek mne však příjemně překvapil. Ačkoliv si autoři vybrali poměrně nesnadný úkol, představit vědní obor na pár stránkách textu, zhostili se jej dobře. Text je určen především zájemcům, kteří s evoluční psychologií do styku zatím nepřišli, převážně studentům.

Sice jsem byl zaskočen absencí kapitol a tedy i obsahu, dokonce i seznamu použité literatury, to je však zřejmě úděl většiny komiksů. Naštěstí vzhledem k přehlednosti jednotlivých stran lze v knize vyhledávat informace či pasáže poměrně rychle. Když jsem tedy „překousl“ fakt, že kniha není studijním textem, ale populárním dílem, začal jsem se její četbou výborně bavit. Svižně a vtipně postavený text mimo jiné využívá i karikatur jednotlivých zmíněných výzkumníků, jimž vkládá do úst základní poznatky.

V úvodu se čtenář ve stručnosti dozví, jak a proč vznikla tato disciplína. Jelikož stojí na rozhraní kognitivní psychologie a evoluční biologie, jsou představena i jejich základní relevantní paradigmata. Po tomto krátkém avšak nezbytném úvodu se čtenář konečně může vrhnout do poznávání základů vlastní evoluční psychologie, která vychází ze dvou axiomů: „Mysl je projevem velmi složité konstrukce“, který poskytla kognitivní psychologie, a „Složité konstrukce vznikají v přírodě jen přirozeným výběrem“, který plyne z poznatků evoluční biologie. A co si evoluční psychologie představuje pod onou složitou konstrukcí? Soustavu specifických modulů. Tak jako je armádní švýcarský nůž vybaven řadou čepelí zkonstruovaných pro konkrétní funkce, má i mozek řadu modulů, které jsou evolucí zkonstruovány pro konkrétní funkce. A tak jako lze čepelí nože nejen řezat, ale i páčit, či zatloukat, mají i jednotlivé moduly vedlejší využití. Například modulu odhalování podvodníků vděčíme za naši schopnost logického deduktivního uvažování.

Osnovu hlavní části knihy tvoří rozbor modulů, které souvisejí s předáváním genů. Těmito stěžejními „kapitolami“ jsou charakteristiky modulů úniku před predátory, potravních preferencí, utváření spojeneckých svazků, pomoci příbuzným, čtení mysli, komunikačních modulů a modulu výběru partnera. Nejvíce prostoru se již tradičně dostalo právě modulu poslednímu, který souvisí s krásou, plodností, rodičovskými investicemi, ale i rozdíly mezi pohlavími v sexualitě, strategiích navazování dlouhodobého či krátkodobého vztahu, žárlivosti apod. Za velmi přínosnou část knihy je třeba považovat i následný rozbor hlavních výtek kritiků této disciplíny – pan-adaptacionismus, redukcionismus a genetický determinismus.

Přestože je kniha určena převážně začátečníkům, lze ji k opakování i pobavení bez obav doporučit i pokročilejším čtenářům. Zájemce jistě potěší i včleněný seznam doporučené četby doplněný charakteristikou jednotlivých titulů (bohužel u některých bez informace, že byly přeloženy do češtiny).

Ivan H. Tuf