Portál.cz > Portál v médiích > Hra jako zdroj radosti a uvolnění (recenze)

Hra jako zdroj radosti a uvolnění (recenze)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 29.4.2003

Jak dosáhnout pocitu radosti a uvolnění? Jednou z možností je hra. Aby se ovšem dostavil kýžený prožitek, měla by hra být realizovatelná, neměla by být spojena s velkými riziky a přitom bychom žádoucí pocity neměli získat „zadarmo“. Investice v podobě vlastní aktivity určitě za to stojí. I zajímavá hra ale může být odsouzena k neúspěchu, pokud nerespektujeme věk a schopnosti účastníků. Jan Neuman a Soňa Hermochová jsou známí autoři publikací o hrách. Hry do kapsy II, které jsou jejich společným dílem, obsahují nejen náměty na zajímavé hry, ale také cenné rady, které by měly přispět k úspěchu her.

Hra prostupuje nejen dějiny lidstva, ale i naše osobní dějiny. Jako batolata jsme se bavili boucháním kostiček a taháním kačenek na kolečkách, v dospělosti hrajeme stolní hry, karty…Hra je „rekreační“ činností; při hře se uvolníme a odpočineme si. Většina her obsažených ve Hrách do kapsy II je realizovatelná v přírodě. Proto je využijí především táboroví nebo oddíloví vedoucí. Z praktické knihy kapesního formátu budou mít užitek jistě i rodiče nebo učitelé a vychovatelé.

Kniha je rozdělena do tří celků podle typu her. První skupinu tvoří sociálně psychologické hry. Tyto hry jsou někdy pro účastníky psychicky náročné, proto bychom je neměli hrát se skupinou vzájemně neznámých hráčů. Pohybové hry naopak často slouží jako „tmelidlo“ nesourodých celků; některé z uváděných her můžeme úspěšně využít např. v tělesné výchově ve škole. Poslední skupinu tvoří hry na rozvoj tvořivosti. I tyto hry mohou hrát nejen účastníci tábora, ale také školáci v rámci vyučování.

Doufejme, že se Hry do kapsy I a II dočkají svého pokračování. Protože jsou jednotlivé listy opatřeny perforací a lze je tedy z knihy vytrhnout (mimoto jsou listy z tužšího papíru, takže se nemusíme obávat poškození), může si čtenář vytvořit kartotéku her. Pak stačí vybrat jednotlivé listy. Už se moc těším, že na výlety a pobyty v přírodě nebudu tahat celé knihy!