Portál.cz > Portál v médiích > Hrej si, tu máš kohouta! (recenze M. Těthalové)

Hrej si, tu máš kohouta! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 4.3.2003

Když jsem pracovala v mateřské školce, mívala jsem nesnáze s vymýšlením programu pro děti, které se nějak „vymykaly“ skupině. Byly to buď děti mladší nebo nějak opožděné. Tyto děti se obtížně zapojovaly do skupinových aktivit a zejména společné odchody na vycházku, oblékání a jiné náročné činnosti byly kamenem úrazu. Podobné zkušenosti měly možná i autorky knihy Hry pro tříleté a mladší děti. Almuth Bartl a Cornelia Nitsch v ní nabízejí řadu her, které lze využít zejména v předškolních zařízeních.

Autorky myslely zejména na ony „přechodové“ fáze, které malým dětem činí obtíže. Proto v knize najdeme třeba kapitolu Přivést loudaly ke spěchu, která pomůže zvládnout odchod na vycházku nebo shromáždění dětí na společnou hru. Starší děti si uvědomují, že by si občas měly pospíšit a že loudáním škodí zejména sobě, ale vysvětlete to tříletému dítěti! Pokud se ale podaří udělat z nepříjemné povinnosti hru, bude i dvouletý „prcek“ rád spolupracovat.

Ve školce však nejde pouze o převlékání a nastupování. Děti se zde učí počátkům počítání, některé až zde poprvé kreslí a malují, učitelky se snaží rozvíjet vyjadřovací dovednosti a další důležité schopnosti. Pro opravdu malé děti jsou však tyto úkoly náročné-pokud ale opět využijeme zajímavou hru, děti ani nepostřehnou, že se něco učí.

Mohlo by se zdát, že Hry pro tříleté a mladší děti uvítají pouze učitelky mateřských škol. Tuto zajímavou knihu uvítají nejen ony, ale také maminky malých dětí a jistě také třeba vedoucí mateřských center. Kniha by jistě pomohla i dětským sestrám, a to zejména těm, které pracují na dětských lůžkových odděleních. Veselé hry bych doporučila i rodičům a vychovatelům dětí s postižením.