Portál.cz > Portál v médiích > J. Praško: Nespavost (M. Těthalová)

J. Praško: Nespavost (M. Těthalová)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 8.10.2004

Dobrou noc a sladké sny!

Spánek má pro náš organismus velký význam. Tělo při něm regeneruje, mysl zase zpracovává zážitky uplynulého dne. Vyspalý člověk také lépe čelí stresu a nemocem. Pro některé lidi ale spánek není samozřejmostí-večer nemohou „zabrat“, často se budí a k ránu už nemohou spát. Takové noci asi zažije během svého života většina z nás, pokud se ale podobný scénář opakuje každý den, mluvíme o nespavosti. A té se ve své knize nazvané příznačně Nespavost věnuje Ján Praško spolu s autorským kolektivem.

Spánek a jeho význam pro náš život-tak bychom mohli shrnout, o čem se jedná v první části knihy. Autoři v ní vysvětlují, co to vlastně spánek je, jak během usínání a spánku pracuje náš mozek. Velmi zajímavá je stať věnovaná zvláštním spánkovým jevům (záškuby těla, mluvení ze spánku, somnambulismus, spánková „obrna“…).

Někdy se nám podaří vyspat se „do růžova“, jindy se na lůžku jen převalujeme a část se budíme. Autoři vysvětlují, že ani přerušovaný spánek není vždy nekvalitní a že neexistuje optimální doba spánku, která by platila pro každého. Pokud tedy někdo spí „jen“ pět hodin denně a není unavený, nejedná se o nespavost. O ní mluvíme tehdy, pokud potíže s usínáním a udržením spánku výrazně ovlivňují kvalitu života a pokud problémy se spánkem přetrvávají déle. Potíže se spánkem mohou mít tělesnou příčinu (déletrvající silná bolest) nebo provázejí psychické problémy (partnerské neshody, potíže v zaměstnání, deprese).

Jak by měl zasáhnout lékař, na kterého se obrátíme se svou nespavostí? Dříve se nespavost často „řešila“ medikamentózní léčbou, lékař předepsal prášky na spaní a bylo po nespavosti. Léky, které navozují spánek, ale bohužel nejsou bez vedlejších účinků; tento typ léčby navíc zasahuje pouze symptom a nikoli příčinu. Přitom ale hypnotika rozhodně nepatří na „smetiště dějin“, používají se zejména u krátkodobých obtíží nebo při změnách časových pásem.

Autoři nabízejí alternativu k lékům na spaní. Tato cesta zahrnuje úpravu denního režimu a stravovacích návyků (omezení kofeinových nápojů a alkoholu ve večerních hodinách, lehké večerní jídlo), relaxaci, vymezení funkce lůžka jen na spánek a sex. Nespavci totiž na lůžku tráví dlouhý čas převalováním a marným čekáním na spánek. Pokud tedy máme pocit, že spánek nepřijde, měli bychom vstát a pustit se třeba do domácích prací nebo čtení. Až nás „přepadne“ ospalost, můžeme se vrátit do postele. Také ranní povalování, kdy ve snaze dohnat zameškaný odpočinek setrváváme na lůžku, nemá podle autorů valný význam. Jen se tak prohlubuje pocit nepohody z nevyspání.

Publikace Nespavost je zajímavou studií o jevu, který není nijak exotický, postihuje řadu lidí, kterým způsobuje nepříjemné problémy (únava, nesoustředěnost, podrážděnost…). Autoři kladou velký důraz na fakt, že nespavost bývá důsledkem jiných problémů. Nespavost tedy nemáme řešit jen barevnou pilulkou. Popřejme si tedy dobrou noc a sladké sny-pokud nás spánek nechá čekat, můžeme hledat pomoc i v zajímavé knize Jána Praška Nespavost.

Mgr. Marie Těthalová


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0