Portál.cz > Portál v médiích > Jak držet své emoce na uzdě? - Mgr. M. Těthalová

Jak držet své emoce na uzdě? - Mgr. M. Těthalová

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 29.9.2003

Jak nepodléhat svým afektům? Velmi emotivní lidé jsou někdy pro ostatní přítěží-všechno příliš prožívají a dramatizují. Nebyla by určitým východiskem, které by nám pomohlo zvládnout emoce, jejich eliminace z našeho života? Domnívám se, že nikoli. Měli bychom se naučit se svou afektivitou žít. Jednu z možností, jak ovládnout své emoce, nabízí kniha Na emoce s rozumem. Její autoři Dennis Greenberg a Christine A. Paderski v ní představují tzv. kognitivní terapii, která může pomoci nasadit našim emocím uzdu.

Smutek, zlost, úzkost, pocit viny nebo nadměrný stud nám mohou velmi ztěžovat život. Autoři tvrdí, že cestou k ovládnutí emocí je uvědomělé prožívání vlastních myšlenek, chování, tělesných reakcí a pochopitelně také emocí, které nás v určité situaci ovládnou. Díky tomu odhalíme, které myšlenky nás udržují ve špatném emočním naladění. Nástrojem, který nám má pomoci změnit naše emoce, jsou cvičení uvedená v knize.

To, čím opravdu změníme své prožívání různých situací, je naše myšlení. Podle autorů bychom se měli naučit soustředěnému prožívání jednotlivých životních situací. V knize jsou uvedeny různé situace, do nichž se v životě můžeme dostat, a my bychom měli popsat pocity a myšlenky, které s nimi spojujeme. Autoři vytvořili celé škály pocitů a myšlenek, takže máme skutečně z čeho vybírat. Pokud si uvědomíme, že určitou situaci vždy spojujeme s negativním myšlením a vyvoláváme tak na světlo negativní emoci, jsme na dobré cestě ke změně naší emotivity. Možná by však bylo chybou považovat za dobré emoce jen ty pozitivní. Strach nebo zlost jsou přirozenou odpovědí na určité mezní situace, proto bychom se neměli pokoušet tyto pocity úplně vymýtit ze svého života. Jen bychom jim měli vymezit jejich místo.

Rada, která prolíná celou knihou, zní možná banálně. Měli bychom se pokusit o pozitivní myšlení a tedy „přeznačkovat“ situace, které v nás vyvolávají negativní myšlenky a emoce. Možná se nám to hned nepodaří, určitou pomocí nám může být náš rozum. Můžeme se sami sebe ptát: „Jaké důkazy mluví pro to, že jsem tak nemožný?“, „Opravdu mi tím chtěl můj přítel ublížit nebo to udělal nedopatřením“ a podobně. Toto zajišťování důkazů nám pomůže uvědomit si, že realita není taková, jak ji vidíme. Autoři nám také doporučují cíleně se zabývat činnostmi, které vedou k dobrému emočnímu stavu.

Kniha Na emoce s rozumem je určena čtenářům, které trápí jejich pocity a rádi by změnili prožívání svého života. Nepříjemné emoce bývají důsledkem nevědomých chyb, které děláme. Autoři nabízejí cestu, jak se dostat ze začarovaného kruhu nepříjemných emocí. To, že změna smýšlení není zadarmo, snad není nutno zdůrazňovat. Příjemné emoce nepřijdou samy, my se musíme pokusit je získat díky změně svého jednání a prožívání.

Mgr. Marie Těthalová


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0