Portál.cz > Portál v médiích > Jak malovat ve stylu známých malířů? (recenze M. Těthalové)

Jak malovat ve stylu známých malířů? (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 25.10.2002

Výtvarná výchova je spolu s ostatními výchovami jedním z mála předmětů, v němž mohou uspět i děti, které mají problémy s učením. Pro většinu dětí proto „výtvarka“ není obávaným strašákem, ale možností oddechnout si od násobilky a vyjmenovaných slov. I tak bychom měli po dětech chtít více, než jen vymalovávat obrázky. Takže učitel si při hodině výtvarné výchovy moc neodpočine, musí vymyslet zajímavý námět, předložit dětem zajímavou motivaci a přitom by měl dětem přiblížit svět výtvarného umění. Jan Uhlíř vyučuje výtvarnou výchovu na škole pro děti s poruchami učení. Ve své knize Tvoříme ve stylu známých malířů nabízí inspiraci nejen učitelům výtvarné výchovy, ale i vedoucím výtvarných kroužkům nebo rodičům zajímajícím se o rozvoj tvořivosti školních dětí.

Knihu Tvoříme ve stylu známých malířů tvoří jednotlivé náměty na výtvarné činnost. První část námětů je věnována známým malířům. Autor krátce charakterizuje tvorbu daného umělce a uvádí odkazy na jeho díla. Jan Uhlíř si uvědomuje, že velmi důležitou okolností ovlivňující konečný úspěch hodiny je dobrá motivace žáků. Děti si společně s učitelem prohlédnou reprodukce obrazů nebo fotografie výtvarných prací umělce, který jim bude v dané hodině vzorem. Pochopitelně se nebudou snažit o kopírování známých obrazů, ale pokusí se vytvořit vlastní dílo ve stylu známého umělce. Například Giuseppe Arcimboldo je bude inspirovat svými svéráznými kompozicemi tvořenými třeba ovocem. Obraz působící na první pohled jako zvláštní zátiší z ovocných plodů v sobě skrývá obličej (okurka je nosem, jablko tvoří ústa a podobně). Děti se pak snaží vytvořit podobný obraz složený z mnoha dílčích motivů.

Druhá část knihy obsahuje odkazy na zajímavé fenomény ve výtvarném umění. Pomocí happeningu nebo performance se umění mění v komunikační prostředek mezi umělcem a divákem. Děti si mohou vyzkoušet, jak jejich dílo osloví kamarády nebo učitele. Africké masky zase pomohou dětem pochopit jiné kultury, relikviář jim přiblíží sakrální umění. Náměty na jednotlivé výukové celky mají stejnou strukturu, jakou nacházíme v první části knihy. Autor opět doporučuje vhodnou literaturu, motivaci i potřebné pomůcky.

Musím se přiznat, že mne kniha Tvoříme ve stylu známých malířů moc nelákala. Bála jsem se totiž, že v ní najdu návod, jak s dětmi malovat třeba Gauguinovy Tahiťanky. Už po prvním prolistování mi bylo jasné, že se velmi pletu. Náměty, které uvádí ve své knize, jsou originální a atraktivní. Díky „výletům do světa výtvarného umění“ přiblížíme dětem dějiny a teorii umění a přitom jim umožníme cítit se jako opravdoví malíři. Pokud budeme mít pocit, že je téma moc náročné a naši svěřenci je zcela jistě nezvládnou, uklidní nás ilustrace, které jsou dílem autorových žáků. Nebojme se tedy a vydejme se do světa obrazů, plastik a výtvarných objektů. Kniha Jana Uhlíře nám přitom bude průvodcem a pomocníkem.