Portál.cz > Portál v médiích > Jak relaxovat s dětmi? (recenze M. Těthalové)

Jak relaxovat s dětmi? (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 14.3.2003

Většina rodičů, vychovatelů a učitelů malých dětí se shodne na tom, že se jejich svěřenci snadno unaví. Zvláště pokud se děti věnují dlouho jedné činnosti, pozorujeme u nich projevy jistého vyčerpání. Buďto jim už práce nejde, dělají chyby a jsou pomalé, nebo (což je častý projev únavy i malých dětí) začínají zlobit. Breptají, jsou neklidné a někdy i agresivní. Jisté je, že únavě můžeme do určité míry zabránit tím, že s dětmi střídáme činnosti a zapojujeme odpočinkové chvilky. Jednou z možností, jak dětem pomoci v načerpání nových sil, je metoda Rejoue (přehrávání). Můžeme se s ní seznámit v knize Relaxační hry s dětmi autorky Micheline Nadeau.

Relaxační metoda, kterou nám autorka představuje, je ovlivněna dvěma technikami. Jacobsonova metoda využívá svalových kontrakcí a uvolnění, Schultzova metoda zase pracuje se smyslovými obrazy. Autorce se podařilo spojit obě techniky do originální metody Rejoue-přehrávání. Sama metoda, byť velmi zajímavá a efektivní, by nebyla k ničemu, pokud bychom ji nepoužívali vhodným způsobem. Pokud na děti zvyšujeme hlas, jednáme příliš direktivně a příkře, nebude mít relaxace valný význam. Autorka uvádí cenná doporučení pro vedení relaxačních chvilek-zvláště zdůrazňuje, že smyslem tohoto cvičení je fyzické a psychické uvolnění. Proto tedy nemá cenu relaxovat „na známky“-musíme se vyvarovat negativního hodnocení, aby po relaxaci nenásledovala studená sprcha v podobě kritiky.

Podstatnou část publikace tvoří popisy jednotlivých cvičení. Autorka je koncipuje jako hru, vždy uvádí vhodné motivace k tělesným cvičením. V relaxačních cvičeních se střídá napínání svalů s jejich uvolněním za použití smyslových obrazů. Některé z uváděných cvičení jsou známá i u nás a používají se např. v mateřské škole, ve které jsem před časem pracovala. Právě střídání svalového napětí s uvolněním při vhodné motivaci nějakým příběhem je pro děti nejen velmi atraktivní, ale zároveň umožňuje opravdu účinnou relaxaci.

Kniha Micheline Nadeau bude jistě velkým přínosem pro všechny rodiče a vychovatele malých dětí, kteří si uvědomují, jak je důležité nechat své svěřence nabrat nové síly. Unavené dítě není schopné plnit naše pokyny, nepracuje tak, jak bychom chtěli, a přitom stačí jen málo! Relaxační hry s dětmi jsou příležitostí, kdy děti mohou opět „natankovat“, nabrat nové síly a přitom se pobavit. Jistě není nutné doslova realizovat jednotlivá cvičení-nápadití vychovatelé i rodiče jistě sami dokážou modifikovat relaxační hry pro potřeby svých dětí.