Portál.cz > Portál v médiích > Jak rozvíjet dětskou tvořivost? (recenze M. Těthalové)

Jak rozvíjet dětskou tvořivost? (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 10.3.2003

Navštívíme-li mateřskou nebo základní školu, většinou nás zaujme výzdoba tříd, chodeb a ostatních prostor školy. Dětské výkresy a malby, ale třeba také koláže nebo keramické práce by opravdu měly být vystaveny všem na odiv. Nicméně na čestné místo-nástěnku ve třídě nebo panel na školní chodbě-se nedostanou všechny výtvory. Visí tam pouze ty, které splňují „estetické“ hledisko, tedy odpovídají zadání. Nepřekvapí, že pak řada obrázků vypadá téměř stejně a mnohdy máme pocit, že kreslení je jen obkreslování předloh nebo šablon. Radost ze samotné tvorby, potěšení z práce s barvami nebo hlínou se pak vytrácí. Přitom dětská kresba by měla vycházet z osobnosti dítěte, nikoli z předepsané předlohy, a výkres je pouhým „výstupem“ z procesu tvoření. I Maryann Kohlová zastává názor, že tvorba je více než výkres, a se svým přístupem k výtvarné výchově malých dětí nás seznamuje v knize 200 výtvarných činností, která se dočkala již třetího vydání.

V úvodu se autorka zamýšlí nad smyslem výtvarné tvorby malých dětí. Kromě toho, že matlání barev nebo hlíny poskytuje potěšení a radost, je kontakt se zajímavými materiály příležitostí k zajímavým „pokusům“. Děti těší zkoumat, jak se mezi sebou mísí barvy, pochopitelně mají ovšem radost i z pokusů spočívajících v kapání barev na koberec nebo na sousedovy vlasy. Zejména hyperaktivním dětem vyhovuje modelování plastelíny nebo hlíny-energie, kterou překypují, se tak uvolní optimálním způsobem. Tyto důvody by měly přesvědčit všechny, kdo mají pocit, že výkres je více než tvorba.

Autorka koncipovala svoji knihu jako „kuchařku“ výtvarných nápadů. Po krátkém úvodu proto následují popisy jednotlivých činností. Aby se čtenář v knize lépe orientoval, jsou jednotlivé „recepty“ označeny ikonkami, které sdělují důležité údaje (dobu trvání, doporučený věk, nutnost zvýšeného dohledu nad prací s potenciálně rizikovým materiálem apod.). jednotlivé „recepty“ jsou dále rozděleny podle materiálů a také témat, řada návodů je spojena ve společný projekt, který můžeme využít třeba při výuce prvouky (roční období). Bohužel ale ne všechna témata bude moci realizovat i český čtenář, neboť „recept“ vyžaduje např. použití elektrického ohřevného podnosu. Možná je škoda, že se redakce nezamyslela nad některými nezvyklými technikami a nenabídla čtenáři alternativu dostupnou v českých podmínkách (vzhledem k tomu, že kniha vychází po třetí, je s podivem, že se tak nestalo).

Těch několik (v Česku) nerealizovatelných výtvarných činností však neupírá výjimečné knize její nesporné kvality. Děti se díky originálním námětům stanou opravdovými tvůrci a ještě si přitom „ozkouší“ vlastnosti zajímavých materiálů. Řada nápadů totiž připomíná i velni jednoduché fyzikální pokusy. Nápady by ale samy o sobě nic neznamenaly, důležité je skutečně pouze jedno-zapomenout na výsledek a radovat se z tvoření.