Portál.cz > Portál v médiích > Jak se stát dobrým partnerem? Pomocí tréninku ! (recenze M. Těthalové)

Jak se stát dobrým partnerem? Pomocí tréninku ! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 31.10.2002

Když jsem studovala (před dávnými časy) gymnázium, dospěl jeden z našich profesorů ke zjištění, že nám v učebním plánu chybí poučení o manželství a vztazích vůbec. Bohužel asi hlavní motivací pana profesora byla snaha zvýšit si úvazek a tedy i plat, a proto nám jeho dvouhodinové monology na téma společný život moc nedaly (pominu-li ovšem absurdní a z jeho strany rozhodně nechtěný humor, který se skrýval v jeho svérázném pohledu na soužití muže a ženy).

Dvouhodinovky, kterým jsme podle křestního jména našeho pedagoga začali říkat Zdendárna, byly tedy spíš kabaretem než přínosem pro naše budoucí vztahy. Mimoto nejen mne, ale i mé spolužáky Zdendárna odradila od jakýchkoli partnerských tréninků. Ke knize Trénink pro partnerský život, kterou napsal rakouský publicista Josef Kirschner, jsem tedy přistupovala s patřičnou nedůvěrou a nijak velkým očekáváním.

Už úvod publikace se dost lišil od mé gymnaziální přípravy k partnerství. Motivace ke společnému životu, které nám představuje literatura nebo někteří romantičtí jedinci, vzaly za své. Podle autora není dobré postavit vztah na falešných motivech, kterými je třeba strach ze samoty nebo uniknutí z původní rodiny. Nejvíce mne však zaujalo, že autor považuje egoismus za užitečnou vlastnost (musím přiznat, že mi v tu chvíli připadalo pojetí Josefa Kirschnera stejně svérázné, jako zastával náš pan profesor). Původní údiv nad odvážným tvrzením však vystřídalo pochopení a nakonec i ztotožnění se s autorovým tvrzením. Do partnerského vztahu by totiž měly vstupovat dvě rovnocenné osobnosti, které jsou si vědomy své vlastní hodnoty. Romantické pálení mostů, opouštění dosavadního stylu života a „zavěšení se“ na partnera podle autora vyvolá nerovnováhu celého vztahu. Původní zamilovanost časem ustoupí zjištění, že nemáme partnera, ale ocelovou kouli na kotníku. Egoismus tedy v kontextu Kirschnerova textu znamená setrvání ve vlastním já.

Již zmíněné romantické představy o manželství zahrnují i dojem, že je-li již ruka v rukávě, máme vlastně hotovo a už nemusíme nic dělat. Vztah ovšem podle autora není mrtvou konstantou, ale živým organismem, který potřebuje výživu. Tou je nejen práce na vlastním já (a to nejen duševním, ale i tělesném), ale společný čas. Ten by neměl být vyplněn pouze sanitárními a nákupními akcemi, ale měl by být skutečně společně prožit. A protože dovolenou máme většinou jednou do roka, což by pro vykrmování společného vztahu nestačilo, doporučuje autor společnou chůzi. Ani ji nenazývá vycházkou, spíš časem pro nerušenou komunikaci. S komunikací souvisí ještě jedna falešná představa, s níž se potýká řada partnerů. Pokud se totiž dva lidé mají opravdu rádi, neměli by se za žádnou cenu hádat a naopak by měli všechny spory potlačit. Autor však vyvrací i tento mýtus, ale upozorňuje na nutnost zachovat i při konfliktu pravidla fair-play.

Kniha Trénink pro partnerský život pro mne byla příjemným překvapením. Autor nepovažuje partnerský vztah za řešení osobních problémů a vede čtenáře k tomu, aby si ujasnil, proč do vztahu vlastně vstupuje. Chápe společné soužití velmi realisticky, nesnaží se je líčit v růžových barvách, ale ani před ním nestraší. Základem partnerského tréninku je podle něj práce na vlastní osobnosti a respekt k osobnosti toho druhého. Společný čas vyplněný hovorem, prací nebo sexem by neměl být obětí na oltář manželství, ale pojivem společného svazku. I zde se tedy kniha výrazně odlišuje od toho, co nás učil pan profesor-říkal nám například, že sex je natolik únavná záležitost, že se po něm muž cítí tak, jako by složil šedesát metráků uhlí. Knihu Josefa Kirschnera bych doporučila všem čtenářům, kteří chtějí pracovat na zkvalitnění vztahu se svým partnerem. Myslím, že by kniha byla užitečná i učitelům rodinné a občanské výchovy.