Portál.cz > Portál v médiích > Jak využít energii našeho těla? (recenze M. Těthalové)

Jak využít energii našeho těla? (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 2.10.2002

Často mluvíme o tom, že na něco nemáme energii, že si musíme doplnit hladinu energie nebo naopak že jsme energií přímo nabiti. Někdo doplňuje energii pomocí jídla, takže získává sílu z vnějšího zdroje. Energii ovšem nepotřebujeme pouze k zajištění chodu našeho těla, ale i k myšlení a citovým projevům. Tady nám bohužel jídlo moc nepomůže a my bychom měli hledat zdroje sami v sobě. Alexander Lowen, který je autorem knihy Bioenergetika, se zabývá právě využitím vlastních možností.

Jistě každý z nás známe někoho, kdo energií přímo překypuje. Takový člověk jí stejně jako my, možná mnohem méně spí a přesto zvládne mnohem více. V čem spočívá specifikum takového člověka? Možná v tom, že si nezablokoval přístup ke svým osobním zdrojům. Podle autora knihy Bioenergetika mnozí lidé nevědomky blokují proudění energie ve svém těle a nebo proud energie přesměrují jinam. Přitom podmínkou zdravého a spokojeného života je soulad mezi výdejem a příjmem energie. Člověk, který přijímá více energie, než je schopen a ochoten vydat, trpí neustálým neklidem. Naopak člověk, který vydává více než přijal, působí vyčerpaně a unaveně. Protože všichni máme podobné možnosti, jak si doplnit hladinu energie, je problém asi v nás.

Prvním předpokladem k nastolení energetické rovnováhy osobnosti je podle autora poznání sebe sama, které autor nazývá výpravou za vlastním já. Proudění energie v našem těle naráží na překážky ve formě různých „bloků“. Tyto překážky jsme si nevědomky vytvořili sami ve snaze zabránit zraněním a bolestem. Autor nás vede k tomu, abychom přijali svůj život takový, jaký je, a to i s bolestmi a trápeními. Jen tak totiž můžeme učinit první krok k uzdravení energetického proudění v našem těle.

Bloky, o nichž autor hovoří, vyvolávají úzkost a strach. Ačkoli každý máme problém v jiné oblasti proudění, úzkost a strach stojí za vším. I když se tedy bojíme energii vydávat směrem k druhým nebo naopak přijímat do sebe, příčina je stejná. Autor vytvořil typologii osobností podle toho, ve kterém směru proudění energie stojí blok. Blokování energie zabraňuje člověku dospět k pocitu uspokojení a slasti. Mnozí lidé, kteří mají obtíže v sexuální oblasti, mají zároveň i strach z výšky. Důvodem je podle autora neschopnost naprosto se uvolnit. Energie, která by se uvolnila při orgasmu nebo euforii z pohledu do hloubky, zůstává uzavřena. Stejně tak při jiných obtížích „zamykáme“ energii ve svém těle nebo ji nepouštíme dovnitř.

Překážky, které brání proudění energie, zpočátku nemají fyzickou podobu. Jsou to jakési imaginární zábrany, které stojí energii v cestě. Dlouhodobé působení zábran časem může vyvolat i somatické obtíže. Řada zdravotních problémů má svůj základ ve špatném hospodaření s energií. Pokud se bojíme druhých, automaticky zatahujeme hlavu mezi ramena a snažíme se opticky zmenšit. Výsledkem jsou obtíže v oblasti krční páteře. Nepřijetí sexuální identity nebo věku zase vede k tomu, že svůj hlas záměrně modulujeme podle toho modelu, který si přejeme. Můžeme proto potkat dospělou ženu, která piští jako malá holčička, nebo dospívajícího chlapce, který se snaží mluvit velmi hluboce. Takový člověk působí směšně a může mít časem velmi vážné obtíže vyvolané přetěžováním hlasivek. Když věnujeme stylizování své osobnosti nadměrné množství energie, přetížíme ty orgány, na něž ve svém snažení „tlačíme“.

Jednou z možností, jak upravit energetické proudění svého těla, je speciální cvičení. Základem harmonie těla je podle autora postoj, kdy stojíme oběma nohama na zemi. Ne náhodou se o vyrovnaných lidech říká, že stojí právě tak. V praktické části knihy dále najdeme řadu cvičení, která nám pomohou lépe pracovat se svou energií.

Musím přiznat, že jsem knihu Bioenergetika otvírala se značnou nedůvěrou. Jsem totiž dost racionální člověk a samotný název knihy již vyvolával představy příručky pro psychotroniky. Bioenergetika mne ovšem velmi příjemně překvapila. Řadu let se trápím závratěmi a strachem z výšky. Autor velmi přesně popsal pocity, které ve mne výška vyvolává. Možná se mi časem díky doporučenému postupu podaří překonat hrůzu z volného pádu. Popisy dalších obtíží a charakterizování jejich příčin působí také velmi důvěryhodně. Celá kniha ve mně přes svůj název vyvolala dojem, že autor skutečně stojí oběma nohama na zemi.