Portál.cz > Portál v médiích > Jaké je žití ode zdi ke zdi? (recenze M. Těthalové)

Jaké je žití ode zdi ke zdi? (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 1.4.2003

Maniodepresivní psychózu bychom mohli popsat právě jako život ode zdi ke zdi. Období mánie, tedy horečné aktivity, střídají fáze depresí, hlubokého smutku bez příčiny. Že život s touto poruchou není právě jednoduchý, o tom se přesvědčil i autor knihy Electroboy. Andy Behrman, který je nejen autorem, ale také hlavním hrdinou knihy, vypráví o svém životě s psychickou nemocí velmi přesvědčivě, doslova nás vtáhne do děje.

Maniodepresivní porucha je velmi vážné onemocnění. Zvláštní psychické stavy, do nichž se člověk během jednotlivých fází dostane, mohou způsobit značné potíže. I autor knihy se díky svým obdobím horečné aktivity dostal do problémů. Hektický životní styl, k němuž byl doslova puzen v období neklidu, zahrnoval třeba neskutečná sexuálních dobrodružství a nesmyslné nakupování.

Když jsem se začetla do popisu bláznivých eskapád, doslova mi braly dech. Jak to všechno dokázal stihnout? Kde bral energii pro své aktivity? Autor vysvětluje, že jej pudil jakýsi zvláštní neklid, který mu nedovolil spočinout. S neklidem a horečnou aktivitou šla ruku v ruce i značná nesoudnost a důvěřivost. Díky tomu byl Andy schopen navazovat nejen nebezpečné sexuální známosti, ale také podivný obchodní kontrakt, který jej dostal do vězení. Deprese a sebevražedné myšlenky, které Andyho postihly po uvěznění, nebyly jen přirozenou reakcí na tíživou situaci, ale „zapadly“ do jeho diagnózy maniodepresivní psychóza. Autor popisuje návštěvy plejády psychiatrů, kteří nebyli schopni rozpoznat jeho nemoc. Naštěstí nakonec narazil na odborníky, kteří nejen diagnostikovali problém, ale také jej byli schopni léčit.

Electroboy-vzpomínka na mánii-je autentickým vyprávěním člověka, jemuž psychická porucha málem zničila život. Autor na sebe prozrazuje všechno možné, proto některé čtenáře možná zarazí realistické popisy sexuálních vztahů. Musíme si ale uvědomit, že podobná dobrodružství k období mánie bohužel patří. Electroboy nám umožňuje nahlédnout do života s psychickou poruchou. Snad nás dovede k lepšímu pochopení psychicky nemocných lidí.