Portál.cz > Portál v médiích > Když sex nepřináší jen radost (recenze M. Těthalové)

Když sex nepřináší jen radost (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 27.7.2002

Začátek většiny partnerských vztahů provází iluze. Myslíme si, že se budeme mít vždycky stejně rádi, že si budeme ve všem rozumět. Očekáváme, že i sex bude od počátku naprosto skvělý a bez problémů. Pokud se objeví obtíže, vede to u některých z nás ke zklamání. Vždyť jsme se tak snažili! A protože sexualita patří k tabuizovaným oblastem, o kterých se prostě nemluví, mohou se problémy stupňovat. Psycholog Stanislav Kratochvíl pracuje právě s klienty, kteří prožívají zklamání v sexuální oblasti. Své zkušenosti a také zkušenosti svých klientů shrnuje v knize Sexuální starosti a radosti.

V úvodu autor nabízí jakési opakování z biologie. Uvědomuje si, že porozumění aspektům sexuálního života usnadňuje nápravu možných obtíží, a tak krátce vysvětluje všechny základní pojmy. Popis fyziologických jevů (erekce, ejakulace, neuspokojení ženy…) ihned doplňuje výčtem možných obtíží. Uvádí příčiny poruch a vysvětluje, že psychická pohoda pomáhá překonat fyzické obtíže. Zabývá se i poměrně častým nezájmem ženy o sexuální život, který některé ženy překonávají pouze z touhy po dítěti.

Výčet problémů a strastí následuje popis nápravy. Autor nabízí řadu scénářů sexuálních her, které jsou cíleny na určité obtíže. Základem všech rad a doporučení je výzva k ohleduplnosti k partnerovi či partnerce. Autor uvádí zkušenosti svých klientů s doporučovanými hrami. Je velmi zajímavé číst zkušenosti ženy, která na počátku terapie vyjadřuje doslova odpor k mužovu pohlaví a štítí se na ně sáhnout, a při ukončení terapie zaujímá diametrálně rozdílný postoj. Autor totiž své klienty vede nejen k ohleduplnosti, ale také k tomu, aby se pokusili překročit svůj stín. Překonání počátečních obav a nechuti u řady z nich pomohlo „nastartovat“ optimální prožívání sexuálního života.

Nejobsáhlejší část věnovanou nápravě následuje výčet méně obvyklých poruch. Autor nás informuje o problémech s opožděnou nebo chybějící ejakulací a vaginismem. I zde nabízí radu k překonání obtíží. Někdy však sexuální hry nestačí a přichází ke slovu odborný zásah. Proto nás Stanislav Kratochvíl seznamuje s možností léčby pomocí léků, pomůcek nebo operace. Uvádí všechny dostupné informace a u každé metody upozorňuje na její výhody i nevýhody.

V další části knihy charakterizuje obtíže s odlišným zaměřením. V souladu se současnými vědeckými poznatky ji hodnotí nikoli jako nemoc, ale vrozené zaměření. V současnosti se lidé s touto orientací stále setkávají s projevy nepochopení a odporu. Přitom svým životem nikomu neubližují a jejich sexuální zaměření již není odborníky chápáno jako úchylka. Autor charakterizuje skutečné sexuální úchylky, kterými je mimo jiné pedofilie, exhibicionismus, sadismus, masochismus nebo voyerismus. Lidé s těmito deviacemi mohou být velmi nebezpeční a měli by se léčit. Bez nebezpečí pro okolí je transvestitismus (vyvolává nutkání oblékat se do šatů pro druhé pohlaví) a transsexualismus (sexuální identita není shodná s vrozeným pohlavím).

V závěru dodává autor optimismus i starším čtenářům. Ani věk podle něj není kontraindikací k prožívání sexuálních radostí. Mohou je sice komplikovat některé choroby spojené s věkem (cukrovka nebo potíže se srdcem), nicméně při zachování lékařských doporučení se nemají ani starší lidé čeho bát. I jim mohou společné intimní chvíle přinést pocit radosti a štěstí.

Kniha Sexuální starosti a radosti je určena všem párům, které by chtěly zlepšit prožívání svých sexuálních radostí. Domnívám se, že dobře poslouží i těm čtenářům, kteří mají obtíže vyvolané nějakou závažnou chorobou (roztroušená skleróza). Tato choroba mužům často velmi komplikuje sexuální život a opakované neúspěchy u nich často vedou k rezignaci na chvíle společných radostí. Předností knihy je citlivé zpracování intimních témat. I když autor uvádí velmi podrobná doporučení k sexuální stimulaci a jde skutečně do podrobností, činí tak citlivě a kultivovaně. I ilustrace, které knihu doplňují, jsou podrobné, ale přesto decentní. Díky tomu je kniha Sexuální starosti a radosti důstojným pomocníkem k hlubšímu prožívání partnerské sexuality.