Portál.cz > Portál v médiích > Kniha her a činností v klubovně i venku (recenze)

Kniha her a činností v klubovně i venku (recenze)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 17.6.2002

Správný tábor, oddílová schůzka nebo výlet, ale i škola v přírodě nebo školní družina se bez her neobejde. Hrát si můžeme i při vyučování, mnohé předměty jsou k tomu jako stvořené (prvouka, tělesná nebo rodinná výchova). Všechny hry se ale časem „okoukají“, a proto nám velmi pomůže „zásobárna“ nových zajímavých nápadů. Kniha her a činností v klubovně i venku je právě takovou vhodnou „zásobárnou“. Jejího autora Dušana Bartůňka známe již díky knížce Hry v přírodě s malými dětmi.

Kniha nabízí hry a činnosti vhodné do různých prostředí. Hry v klubovně i v přírodě doplňuje autor zajímavými popisy vyrábění z hlíny, kůže nebo přírodnin. Děti budou jistě dlouho vzpomínat na výpravu, kde se živily nejen konzervami a buchtami od maminky, ale samy si v přírodě uvařily nějakou dobrotu. Proto v knize najdeme i řadu receptů a zejména postupů vaření a pečení pomocí zálesáckých technik. Zajímavé hry jistě zpestří tábor i školu v přírodě. Etapová hra, která propojí celý program a zanese děti třeba do Číny nebo do historie, zůstane dlouho v paměti účastníků, a proto autor nabízí i popis velkých her a ucelených programů. Orientaci v knize usnadňují ikony, které podávají informaci o počtu hráčů, doporučené věkové skupině, prostředí hry a denní době.
Hry a činnosti v klubovně využijeme nejen při pravidelných schůzkách, ale můžeme jimi vyplnit deštivé dopoledne na táboře nebo i v zimě na horách.hry jsou poměrně jednoduché a nenáročné.většinu pomůcek najdeme v běžné výstroji účastníků akce. Mnoho z her této skupiny lze využít i ve škole pro zpestření prvouky nebo vlastivědy. Některé z her v klubovně lze pojmout jako soutěž, jiné jsou určeny pro rozvoj komunikace a tvořivosti.
Nejen fotografie připomenou malým táborníkům akci, kterou prožili. Vlastnoručně vyrobená věcička pro radost je milým připomenutím tábora a může se stát i dárkem, kterým dítě překvapí někoho doma. Některé „umělecké“ předměty zase poslouží jako výzdoba klubovny. Autor proto uvádí základní náměty a techniky, jimiž lze vytvořit zajímavý přívěšek, ozdobu nebo loutku. V knize jsou popsány i techniky barvení látek, ozdobného uzlování a origami.
Výpravy do přírody jsou pro současné děti velkým dobrodružstvím. V přírodě můžeme relaxovat, studovat jevy kolem sebe nebo putovat. Každou výpravu by měly doplnit vhodné hry, které budou ohleduplné k přírodě a pomohou dětem poznat její krásy. Autor proto nabízí řadu her, které vedou k plnějšímu vnímání přírody. Hry uvedené v této kapitole jsou vhodným doplňkem výuky prvouky a přírodovědy, protože rozvíjejí vnímání přírodních zákonitostí.
Vaření v přírodě je pro mnohé malé táborníky úžasným zážitkem. Děti, které si doma nemohou ani samy namazat krajíc, najednou pečou maso pomocí tradiční zálesácké techniky a místo Magi je jejich kořením hrstka bylinek. Autor uvádí recepty na pokrmy, které si lze uvařit bez sporáku a Papinova hrnce (mne osobně velmi překvapilo množství lákavých pokrmů, které můžeme připravit jen na ohni či ve speciálních zálesáckých „hrncích“). Jednoduchost receptů doplňuje i poměrně nenáročný způsob přípravy.
Každý oddíl nebo skupina dětí má svá specifika. Děti mají rády svá společná tajemství, do nichž nikdo nepronikne. Umožní jim to mimo jiné i šifrování pokynů a zpráv. Klasickým způsobem šifrování je zápis pomocí Morseovy abecedy. Děti ale nejsou odkázány pouze na tento způsob šifrování, možností je mnoho. Autor proto uvádí různé způsoby kódování zpráv.
Každý tábor by měl mít ve svém programu místo na různé slavností ceremonie. I nástupy mohou být pojaty důstojně. Každodenní činnost na táboře může propojit etapová hra nebo program, do něhož patří i zmíněné slavnostní chvíle. Poslední kapitola knihy obsahuje několik námětů, jak vytvořit skutečně ucelený program, díky němuž nebudou naše tábory pouhou snůškou náhodně vybraných her, ale stanou se zážitkem, na který snad děti budou vzpomínat.

Kniha her a činností v klubovně i venku je vhodným pomocníkem pro táborové a oddílové vedoucí i učitele a vychovatele. Hry a činnosti, které popisuje, jsou sice jednoduché, ale rozhodně ne triviální. Jednoduchost přípravy a pomůcek umožňuje soustředit se na samotnou hru. Pomocí uvedených her přiblížíme našim dětem přírodu, která je pro některé z nich bohužel neznámá. Ačkoli většinu her a činností realizujeme v přírodním prostředí, díky jednoduchosti zadání je můžeme hrát bez nebezpečí znehodnocení přírodního bohatství.