Portál.cz > Portál v médiích > Kreslení mě nebaví ! (recenze M. Těthalové)

Kreslení mě nebaví ! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 29.10.2002

Ačkoli čmárání a později kreslení patří k vývoji dítěte, mnohé předškolní děti v něm nevidí zábavnou činnost, ale nudu. Říkají, že kreslit neumí a že je kreslení nebaví. Nabízí se jednoduché řešení-proč dětem vnucovat to, do čeho se jim nechce. Když nechce kreslit, ať tedy nekreslí! Tak jednoduché to bohužel opravdu není, kreslení totiž není samoúčelnou činností, ale přípravou na psaní. A bez psaní se děti ve škole neobejdou. Věra Pokorná pracuje s dětmi, které mají se psaním potíže. Aby předešla pozdějším problémům, vytvořila pro předškolní děti soubor cvičení věnovaných uvolnění ruky a nácviku jednotlivých prvků kresby. Šimonovy pracovní listy 9 poslouží učitelům i rodičům, kteří by rádi rozvíjeli grafomotoriku i kreslení předškolních dětí.

Věra Pokorná zastává systémový přístup k problému. Proto v souboru nenajdeme jenom izolovaná cvičení čar, obloučků a kroužků, ale úkoly, v nichž děti smysluplně využijí to, co si nacvičily. Pokud tedy procvičujeme rovné čáry, na dalším listě najdeme nácvik kreslení obrázku z rovných čar. Stejný metodický postup pak uplatníme při kreslení kroužků, obloučků i spirál. v souboru najdeme i předlohu ke kreslení jednoduchých obrázků zvířat.

Autorka ovšem nepředkládá pouze předlohy pro kreslení, ale také metodická doporučení pro práci s dítětem. Doporučuje, aby dítě kreslilo tak dlouho, jak je kreslení baví. Nemělo by tedy kreslit, když už je unavené. Není dobré pracovat s dětmi ve spěchu a hluku. O jednotlivých cvičeních si musíme s dítětem i povídat, hledat na obrázku zajímavé detaily a samozřejmě dítě po skončení práce pochválit.

Soubor Šimonovy pracovní listy 9 patří k tomu nejlepšímu, co má učitel rozvíjející grafomotoriku předškolních dětí k dispozici. Cvičení jednotlivých prvků na sebe dobře navazují a děti mohou využít již získaných dovedností v dalších cvičeních. Řekla bych, že Věra Pokorná i v této publikaci reprezentuje systémový přístup k dítěti a nerozvíjí jenom motorické dovednosti, ale celou osobnost dítěte. Důležitou součástí pracovních listů jsou velmi pěkné ilustrace Dagmar Koškové.

Mgr. Marie Těthalová


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0