Portál.cz > Portál v médiích > Miminko nemá návod k použití! - recenze

Miminko nemá návod k použití! - recenze

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 11.8.2003

Pocit uspokojení a radosti, který vyvolá narození dítěte, bývá někdy vystřídán obavami a nejistotou. Zvládnu péči o malého človíčka? Poradím si s jeho krmením, koupáním nebo přebalováním? Podobné otázky napadají asi každou novopečenou maminku. I když zejména babičky poskytnou spoustu „dobrých“ rad, leccos užitečného se maminky dozví i od dětských lékařů a sester. Ke slovu přijdou i kamarádky, které už mají vlastní dítě. Není však od věci pořídit si jednoho rádce i „na doma“. Kniha 365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem, kterou napsal Julian Orenstein, by se mohla stát právě takovým domácím pomocníkem.

Autor shromáždil řadu zajímavých poznatků o malých dětech a péči o ně. Protože je pediatrem, nemusí se čtenáři obávat neodborných rad. Problém však nastává, pokud se čtenář pokusí vyhledat odpověď na nějakou svoji otázku. Kniha totiž postrádá systém a ani obsah není sestaven podle problematiky. Pokud chceme najít odpověď např. na to, proč má dítě obtíže s přijímáním potravy, musíme se „prokousat“ ostatními tématy. Něco sice napoví hesla v obsahu, přesto je ale 365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem velmi nepřehledným rádcem. Je škoda, že autor a redakce nevěnovali pozornost struktuře knihy.

365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem však rozhodně stojí za pozornost-autor zpracoval otázky, které v jiném rádci pro rodiče malých dětí nenajdeme. Popisuje např. reflexy, které se objevují u malých dětí, a dokonce nám napoví, jak některé z nich můžeme vyvolat. Vysvětluje, jak máme postupovat, pokud miminko zvrací. Originální metodou si můžeme ověřit, že nevyzvracelo vše, co vypilo (řada maminek při každém zvracení propadá panice, že jim miminko zase vše vrátilo). Mnohé rady by však autor rozhodně neadresoval českým maminkám (originál vyšel v USA). Maminky, které by se podle nich vydaly s kočárkem na výstavu nebo do muzea, by byly pravděpodobně vykázány (kočárek je v Čechách překážkou).

Kniha 365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem rozhodně není k zahození. Zejména maminkám, které mají první dítě, poskytne zajímavé a užitečné rady. Maminky se však musí obrnit trpělivostí při hledání odpovědí na své problémy. Některá doporučení zase budou muset „profiltrovat“.