Portál.cz > Portál v médiích > Možnosti hudební a pohybové výchovy malých dětí (recenze M. Těthalové)

Možnosti hudební a pohybové výchovy malých dětí (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 29.10.2002

Velmi malé děti, batolata, jsou ve svých pohybových a „pěveckých“ projevech spontánní a uvolněné. S radostí a bez jakéhokoliv studu tancují do rytmu písničky z rádia nebo třeba televizní reklamy. Nemají strach, že jim chybí hudební sluch nebo krásný hlásek, a vesele zpívají lidové písničky i vlastní „skladby“. Spontaneita, která je typická pro batolátka a předškoláky, ale časem opadne, a naše děti se začnou stydět za svůj zpěv i tancování. Přitom spojení pohybu a mluveného slova nebo zpěvu výrazně přispívá k rozvoji psychomotoriky našich dětí. Tanečky doprovázené dětským zpěvem by tedy z našich školek i škol neměly v žádném případě zmizet. Užitečným pomocníkem pro všechny učitele a vychovatele, kteří hledají náměty pro pohybovou výchovu malých dětí, může být i knížka Evy Kulhánkové Písničky a říkadla s tancem.

Autorka v úvodu uvádí metodická doporučení pro hudebně pohybovou výchovu malých dětí. Tím nejdůležitějším, co se opakuje na několika místech recenzované knihy, je připomenutí, že by děti měly mít ze zpívání a tanečků radost. Učitel by tedy měl slevit ze svých představ precizního tanečního vystoupení a měl by se smířit s tím, že některé děti prostě nikdy nezvládnou určité prvky dokonale. Důležitá je tedy radost z pohybu, nikoli dokonalý efekt tanečního čísla.

Písničky a říkadla, které autorka vybrala z nepřeberné zásoby českého folklóru, jsou sestaveny do čtyř skupin podle ročních období. V úvodu každé kapitoly vždy stručně charakterizuje dané období a připomíná svátky, které se slaví v tomto ročním období. Děti by si také měly uvědomit změny v přírodě, které nastávají v určité části roku. Malí tanečníci tedy budou na jaře vyhánět smrtku, v létě se naučí něco o tradičních řemeslech českého venkova, na podzim si zazpívají písně k venkovským posvícením a v zimě se budou učit koledy. Autorka všechny písně a říkadla doplnila popisem jednoduché pohybové aktivity (tanečku) a krátkou metodickou poznámkou. Doporučuje také použít Orffovy nástroje.

Kniha Eva Kulhánkové Písničky a říkadla s tancem dětem přibližuje bohaté kulturní bohatství našeho národa. To však není její jediný přínos. Díky jednoduchým hudebně-pohybovým aktivitám se děti naučí základní hudební formy i taneční kroky a naučí se pracovat s rytmem a dynamikou. Učitelkám mateřských i základních škol kniha poslouží jako inspirace pro hudební i tělesnou výchovu a najdou v ní náměty pro sestavování nejrůznějších vystoupení (vánoční besídky, vystoupení k svátku matek).