Portál.cz > Portál v médiích > Mysli logicky!!! (recenze Marie Těthalové)

Mysli logicky!!! (recenze Marie Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 8.4.2003

Poněkud iracionálním pokynem, který je těžké splnit-svou obtížností se vyrovnává oblíbenému „A hlavně nemysli na červeného krokodýla!“- jsem se rozhodla uvést svou recenzi na knihu Logika. Logické myšlení, které je předpokladem úspěšného zvládání matematiky, ale kupodivu i mluvnice, totiž není mou silnou stránkou (alespoň si to o sobě myslím), a většinou se vydám na mentální vycházku za červeným krokodýlem či jinou nelogickou záležitostí. Proto mne velmi zajímalo, co mi o logice sdělí autoři Dan Cryan a Sharron Shatil za vydatné pomoci ilustrátora Billa Mayblina. Jejich dílo-komiksová kniha Logika-přibližuje srozumitelnou, avšak nikoli bagatelizující formou, co to vlastně logika je.

Logika určitých výroků souvisí s jejich pravdivostí, takže pouze při použití pravdivých předpokladů jsou naše závěry logické. Tím se logika liší od sofistiky, která používá podobná schémata, ale vychází z nepravdivých předpokladů. Autoři knihy Logika podnikli výpravu do dávné historie (navštívíme s nimi např. Aristotela, Leibnize nebo Russela), aby nám ilustorvali vývoj logického myšlení. Všímají si toho, že některé výroky jsou pravdivé za jakýchkoli podmínek, zato jiné závisejí na okolnostech. Např. výrok: „Je mi zima“ bude mít jiný význam u bezdomovce vyhozeného na mráz než u člověka s alergií na chlad.

Zvláštní místo v oboru logiky zaujímají tzv. autoreferenční (samy o sobě vypovídající) paradoxy. Tím nejznámějším je asi paradox lháře, který nám s úsměvem oznámí: „Tato věta je nepravdivá“. Autoři si pohrávají s tvorbou různých logických paradoxů a čtenář se může bavit spolu s nimi. S paradoxem lháře se můžeme setkat nejen v knize Logika, ale pochopitelně i v běžném životě, a tak bychom měli vždy zvažovat serióznost mluvčího. Pravdivost výroku proto nezávisí jen na pravdivosti předpokladů, ale také jejich zprostředkovatele.

Znalost zákonitostí logiky je užitečná nejen pro studenty, ale využije ji každý z nás. Při pročítání Logiky jsem si uvědomila, jak často využívám naprosto iracionální argumentace, která nemá s logikou nic společného. Znalost logických schémat využijí také ti čtenáři, kteří se často (i z profesních důvodů) zabývají zprostředkováním nejrůznějších poznatků druhým lidem. Zní to sice nelogicky, ale jazyk a zejména větná stavba má k logice velmi blízko, a tak nás snad znalost logiky uchrání od častých anakolutů a zeugmat neboli větných a slovních „vyšinutí“, která pácháme z neznalosti logických uspořádání slovních a větných spojení.