Portál.cz > Portál v médiích > Než začnu psát, budu s pastelkou si hrát (recenze M. Těthalové)

Než začnu psát, budu s pastelkou si hrát (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 16.7.2002

Psaní činí některým malým žáčkům ohromné obtíže. Děti nechápou, že mají psát zleva doprava, že by písmenka měla mít stejnou velikost a tvar. Učitelky základních škol zjišťují, že děti, se kterými jejich rodiče a učitelky ve školce cvičili grafomotoriku, mají se psaním většinou menší obtíže než děti, které jsou grafomotorickými cvičeními nedotčené. Pochopitelně jsou děti, které se přes všechno úsilí psát úhledně nenaučí (např. děti s poruchou učení nebo postižením motoriky). I jim ale usnadní psaní prvních písmenek uvolněná ruka a zkušenost s prvním „psaním“. Šimonovy pracovní listy 5, které vytvořila učitelka mateřské školy Marie Pilařová, obsahují úkoly rozvíjející grafomotoriku.

I když jsou grafomotorická cvičení vlastně prvním psaním, měla by být pojata zábavně a dítě by v nich mělo zažít úspěch. Důležitou podmínkou je zajímavá předloha a motivace dítěte. Malé děti lze motivovat pomocí říkadla nebo básničky. Proto autorka souboru každé cvičení uvádí jednoduchým veršem, který si dítě může opakovat i při „psaní“. Psaní obnáší napodobování vlnek, obloučků, koleček…Děti mají pracovat v řádcích a zleva doprava. Pokud s tím mají potíže, může jim rodič nebo učitel udělat na levé straně třeba hvězdičku, aby je upozornil, kde mají začínat.

Cvičení Marie Pilařové jsou poměrně náročná. Proto je možné při kopírování zvětšit, aby je děti lépe zvládly. Zvládání prvního „psaní“ nespočívá v přesném napodobení tvarů, ale v uvolnění ruky a pochopení směru zleva doprava. Podmínkou úspěšné práce je především získání pozornosti a zájmu dítěte. Pokud dítě pracuje z donucení a bez motivace, nemá práce smysl. Další podmínkou je výběr vhodného psacího náčiní. Ideální je měkká tužka s širším průměrem nebo trojúhelníkovým profilem. Dítě by mělo při práci sedět u stolu a dosahovat nohama na zem.

Soubor Šimonovy pracovní listy 5 je vhodným materiálem pro rozvoj grafomotoriky dětí předškolního věku. Cvičení zábavnou formou rozvíjejí schopnosti, které dítě potřebuje pro zvládání psaní. Velkou předností materiálu jsou jednoduché a velmi pěkné obrázky a krátké básničky, které cvičení doplňují.

Mgr. Marie Těthalová


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0