Portál.cz > Portál v médiích > Obrázky a geometrické tvary (recenze M. Těthalové)

Obrázky a geometrické tvary (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 16.7.2002

Čtení je důležitá dovednost, která nespočívá v pouhém poznávání jednotlivých písmen a v jejich spojování v celek. Dítě, které se učí číst, musí rozpoznávat různé tvary, přiřadit k nim správný význam a rozlišovat drobné detaily. Malí čtenáři často zaměňují tvarově podobná písmena (m,n,d,b,p). Se stejnými obtížemi se potýkají děti, které mají poruchu učení. Vhodnou přípravou na čtení je rozlišování různých tvarů a vyhledávání detailů. Šimonovy pracovní listy 2 obsahují obrázky a geometrické tvary procvičující pozornost, postřeh, zrakovou diferenciaci a další schopnosti, které dítě potřebuje ke čtení. Autorkou pracovních listů je Markéta Mlčochová, která pracuje jako učitelka na prvním stupni základní školy.

Soubor obsahuje několik typů úkolů. Na prvních listech najdeme párové obrázky běžně známých věcí. Obrázek s detaily doplňuje černý obrázek téže věci. Děti mají poznat, které obrázky k sobě patří. Pomocí tohoto cvičení rozvíjejí pozornost a zrakovou diferenciaci. Obrázky najdeme i na dalších listech. Obrázky sice nejsou stejné, ale vždy dva k sobě logicky patří. Děti mají najít dvojice obrázků, na kterých najdou souvislost (miminko a kočárek, židle a stůl). Obrázky po vystřižení poslouží jako pexeso.
Na prvních cvičeních děti hledaly, co k sobě patří. Hledání prvku, který do řady obrázků nepatří, je úkolem dalších listů. Děti vždy v řadě obrázků hledají jiný nebo ten, který je jinak natočen. Úkoly tohoto typu jim usnadní rozlišování tvarově podobných písmen.
Velkou část souboru tvoří úlohy na poznávání a rozlišování geometrických tvarů. Najdeme zde jednoduché úlohy, kde děti pouze poznávají a pojmenovávají tvary, i složitá cvičení, v nichž děti vyhledávají daný tvar v obrázku. Děti mají tvary také napodobit, proto je vybarvují a kreslí.
Soubor Šimonovy pracovní listy 2 je vhodným materiálem pro předškolní přípravu. Využití najde i v prvních ročnících základní školy a v tzv. dyslektických třídách. Zábavnou formou rozvíjí pozornost, zrakovou paměť i diferenciaci tvarů. přispívá k rozvoji všech důležitých schopností, které by měl malý čtenář mít. Autorka jistě využila svých zkušeností s malými čtenáři a vytvořila praktický soubor, který dětem pomůže zvládat první čtení.