Portál.cz > Portál v médiích > Pozor, děti, koule letí!!! (recenze M. Těthalové)

Pozor, děti, koule letí!!! (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 24.2.2003

Sněhová nadílka, která nás zve k nejrůznějším radovánkám-to je často jediné, co nás smiřuje s dlouhou, mrazivou zimou. Hrátky na sněhu, koulovačky, stavění sněhuláků nebo modelování sněhových plastik, ale také bobování nebo sáňkování a pochopitelně lyžování nám přináší radost a pohodu. Abychom využili všech možností, které nám nabízí sněhová nadílka, můžeme se inspirovat knihou Jana Neumanna a Jiřího Brtníka Zimní hry na sněhu i bez něj.

Autoři vycházejí z ojedinělé koncepce, známé pod pojmem „vnitřní lyžování“. Její průkopníci (T. Gallwey a B.Kriegel) usilovali o to, aby se výuky lyžování účastnily všechny složky osobnosti, tedy nejen tělo, ale také duch i duše. Tento postup vede k tomu, že nás prvotní neúspěchy neodradí od dalších pokusů. Autoři vytvořili řadu zajímavých her určených právě lyžařským začátečníkům. Zábavné hrátky v sobě skrývají výuku rovnováhy, honičky na sněhu nenásilnou formou procvičují střídání nohou a odrážení nebo přešlapování. Cílem her není jen lyžařský výcvik, ale také pobavení všech zúčastněných. Autoři ale nezapomínají ani na oblíbené bobování nebo sáňkování a koulovačky. Pročítání her vyvolává pocit, že autorům rozhodně není cizí povalovat se ve sněhu.

Zimní výpravy a lyžařské výcviky nejsou jen možností, jak posílit tělo a pobavit se. Autoři si jsou vědomi rizik plynoucích z pobytu v zimní přírodě a poučují čtenáře o zásadách bezpečnosti při těchto akcích. Protože v mrazu je pochopitelně zvýšené riziko prochladnutí a mimoto se v zimě počasí rychle mění, neměli bychom přeceňovat svoje schopnosti, aby nedošlo k neštěstí. Autoři se zmiňují i o „společenských“ pravidlech, která bychom měli dodržovat, pokud se oddáváme jízdě na běžkách nebo pěší turistice.

Kniha Zimní hry na sněhu i bez něj by neměla chybět v batohu lyžařského instruktora nebo vedoucího zimního tábora. Bude užitečná nejen pro „profesionální“ vychovatele, ale také pro rodiče-radost ze zimy se díky zajímavým hrám znásobí. Teď už zbývá jediné-popřát si, aby každá zima přinesla bohatou sněhovou nabídku.