Portál.cz > Portál v médiích > Průvodce nejen pro psychoterapeuty (recenze)

Průvodce nejen pro psychoterapeuty (recenze)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 28.4.2003

Práce pomáhajících profesionálů (lékařů, učitelů a také psychologů a psychoterapeutů) je prací s lidským „materiálem“. Kontakt s člověkem, který nás vyhledal nebo jsme mu byli „přiděleni“, má své regule, kterých se každý profesionál musí (nebo by měl) držet. Někdy se však stane, že pravidla zvítězí nad lidmi, naše empatie podlehne plnění standardů profese a my pro předpisy nevidíme člověka v nouzi. Něco podobného měl jistě na mysli i známý psychoterapeut Irvin D. Yalom, když pracoval na knize Chvála psychoterapie. Krátké příběhy z praxe povzbuzují terapeutický vztah, který stojí na rovnosti, otevřenosti a zapojení všech zúčastněných. Ačkoli je Yalom psychoanalytik a příběhy proto popisují oblast psychoterapie a psychoanalýzy, je kniha cenná i pro ostatní profesionály pracující s lidmi (lékaře, učitele, sociální pracovníky…).

Neosobní, kamenná tvář, s níž terapeut vyslechne svého klienta, je podle Yaloma brzdou léčení. I když ve svých předchozích knihách (Lež na pohovce, Máma a smysl života) popisuje nesnáze způsobené např. sexualitou klienta, neměl by se terapeut bránit tomu, že jej příběh jeho klienta osloví. Právě osobní angažovanost, ochota být v mimořádných situacích k dispozici i nad rámec dohodnutého kontaktu podle Yaloma polidšťuje neosobní vztahy lékaře a klienta.

Řada terapeutů mívá obavy z hovorů o smrti a umírání. Přitom mnohé klienty přivede k psychologovi právě konfrontace s vlastní nebo cizí smrtelností. Terapeut by měl mít sám „jasno“ ve svém vztahu ke smrti. Yalom poskytuje cenné rady pro rozhovory o smrti a umírání a uvádí řadu osobních zkušeností, které by měly pomoci překonat terapeutův ostych před smrtí.

Chvála psychoterapie by neměla chybět v knihovně žádného „pomáhajícího profesionála“. Osobní zaujetí příběhem člověka v nouzi, které však nesmí sklouznout ve vodění za ručičku a předkládání hotových řešení, je podle Yaloma nutné. Klient nesmí pro svého lékaře být pouze „depresí na pokoji sedm“, ale konkrétní člověk v nesnázích. Diagnózy jsou důležité pro revizní lékaře, přílišné škatulkování však brání účinné pomoci určitému člověku.

Knihu můžete koupit zde.