Portál.cz > Portál v médiích > S tvořivostí nejdál dojdeš (recenze M. Těthalové)

S tvořivostí nejdál dojdeš (recenze M. Těthalové)

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 5.11.2002

Schopnost vidět věci nově a neobvykle nazýváme tvořivostí. Tvořivost jsme doposud spojovali pouze s tzv. velkým uměním. Ano, malíři, sochaři, spisovatelé, básníci, ba i zpěváci dostali do vínku tvořivost. Napadlo nás však někdy, že tvořivá byla i naše babička, když vymyslela recept na ten úžasný jablečný koláč? Nebo že je tvořivé naše dítě, které z nejrůznějších krabiček sestavuje podivuhodné modely lodí, robotů a kosmických korábů? Ani jeden z nich není slavný umělec, ale oba dovedou tvořit nové věci. Tvořivost tedy není výsadou umělců, a co víc, podle Erica Maisela můžeme svou tvořivost trénovat. Kniha Trénink kreativity nám poslouží jako průvodce na cestu za kreativitou.

Autor koncipoval trénink kreativity jako program pro celý rok. Rozvoj a hlavně objevení tvořivého potenciálu bude naším druhým náboženstvím, kreativita by měla obohatit celý náš život, a tak musíme jejímu rozvoji věnovat dostatek času a prostoru. Měli bychom se chovat jako praví umělci, i když se budeme věnovat „pouze“ tvorbě malých zlepšováčků do své dílny. Autor nám doporučuje vymezit si prostor pro svou tvorbu a nabízí praktické rady k zařízení „dílny kreativity“.

Abychom mohli vytvořit novou hodnotu, musíme si především věřit. Všichni si pamatujeme, jak dopadl náš pokus o vytvoření nového úžasného účesu pro vlastního manžela (chudák se musel nechat ostříhat téměř dohola) nebo o restaurování nábytku (ještěže existují městské skládky). Neúspěch s sebou nosíme jako břemeno, které nás stahuje k zemi. Když budeme mít v kapse kabátu mrtvou myš, budeme cítit myšinou, i když kabát necháme vyčistit. A tak se zbavme staré zátěže, vyklepejme myši z kapes a odpusťme si, že se nám něco nepovedlo.

Skvělý pracovní stůl i důvěra v sebe sama jsou jistě důležité. Autor ovšem nezapomíná na další nutnou podmínku úspěšného zvládnutí tréninku kreativity. Za každým úspěchem (byť je to „jen“ zmíněný skvělý koláč) je spousta práce. Autor popisuje své vlastní zkušenosti publicisty, dílčí neúspěchy a pochybení. Podle Erica Maisela řada tvůrčích lidí ztroskotá na vlastní lenosti. Pokud se snažíme vytvořit něco nového, měli bychom především zjistit, jestli o to někdo stojí. Také musíme zjistit, zda se něčím podobným nezabývá někdo jiný. Autor popisuje, jak se mu vymstilo podcenění přípravných prací na jedné knize. Rozhodl se, že si zjednoduší práci a neprovede předběžný výzkum k dané problematice. Protože však potřeboval uvést v knize některé poznatky z vlastního výzkumu, prostě si něco vymyslel. Knihu sice napsal poměrně rychle, nicméně se mu ji nepodařilo nikde vydat. I my bychom tedy měli nejdříve zjistit, jestli o produkt naší kreativity někdo stojí.

Pokud myslíme rozvoj své tvořivost vážně, musíme mu věnovat čas i síly. Aby nám nedošel dech, měli bychom se občas odměnit a pochválit. Také je užitečné občas realizovat nějaký malý projekt (pokud píšeme novou kuchařku, můžeme pozvat kamarády na skvělý salát), abychom pocítili příjemný úspěch. Zároveň musíme myslet na možnost, že naše tvořivost nebude odměněna zdarem. Autor nám radí, abychom někdy zkusili záměrně vytvořit něco nepovedeného a pak se tomu prostě zasmát. Obrníme se tak proti pocitu zklamání z „opravdového neúspěchu“.

Abych se přiznala, představovala jsem si knihu Trénink kreativity jako příručku pro umělce. Myslela jsem si tedy, že to nebude nic pro mne. Vždyť já přece nejsem žádný umělec. Docela mne tedy překvapilo, že tvořivé myšlení mohu uplatnit i ve svém životě. Od vydání knihy uplynulo pouze několik týdnů, a tak jsem ještě nestačila realizovat celoroční program rozvoje kreativity. Mám však pocit, že bych se o to měla pokusit. Možná tedy za rok přidám k recenzi své osobní zkušenosti s rozvojem tvořivosti.