Portál.cz > Portál v médiích > Strategie pro přežití (recenze M. Těthalové)

Strategie pro přežití (recenze M. Těthalové)

„Život je boj!“, říkáme si někdy. A jak v něm přežít? Jak zvládat každodenní problémy a nepadnout za oběť silnějším a úspěšnějším? Chao-Hsiu Chen shromáždila sto osmnáct čínských válečných strategií, které nám mohou pomoci obstát v boji. Naší zbraní však nebudou ostré lokty nebo meče, ale Usměvavé lsti.

Prvním předpokladem úspěchu v jakékoli oblasti je cvičení, posilování vlastních dovedností a schopností. Autorka proto první část knihy věnuje osobnímu sebeposílení. Kdo by hledal návod k zvětšení objemu svalů nebo lepší manipulaci s okolím, měl si zvolit jinou knihu. Sílu, kterou potřebujeme v „boji“ s problémy, najdeme hlavně sami v sobě. Autorka nás učí, jak využívat vlastní zdroje. Možná nás překvapí, jak jsou bohaté.

Další část knihy věnovala autorka oslabení nepřítele. Opět nepotřebujeme žádné jiné zbraně než sami sebe. Jen my musíme poznat, v čem je slabina našeho protivníka, a využít svých schopností k vítězství. Autorka upozorňuje i na to, abychom omylem neoslabovali sami sebe. Často o sobě říkáme : „Jak jsem nemožný! Já nic neumím!“. Nevědomky tak nahráváme svému protivníkovi.

Třetí část knihy se podobá té první. Rady, které v ní najdeme, jsou opět věnovány našemu sebezdokonalení. Úspěch nám tedy nepřinese útok na druhé, ale nalezení vlastních slabostí a jejich odstranění. Celou třetí částí prolíná doporučení, abychom neustále pracovali sami na sobě. Bylo by ale chybou myslet si, že jsme zatím ničeho nedosáhli. Dílčí úspěchy, které často pro vysoká očekávání nevidíme, nám pomohou překonat „bolesti růstu“.

Kniha Usměvavá lest poslouží jako moudrý rádce pro každý den. Abychom se v knize lépe orientovali, sestavila autorka rejstřík nejčastějších problémů a připojila k nim odkazy na jednotlivá přísloví. Pokud se rozhodneme využít rad, které vycházejí ze zkušeností čínských bojovníků a stratégů, musíme mít na paměti hlavní autorčinu radu. Žádná strategie není určena k tomu, abychom druhým ubližovali. Proto musíme mnohá doporučení chápat jako metafory a nemyslet pouze na svůj růst a úspěch. Jen tak nám budou Usměvavé lsti dobrým společníkem do nepohody.